Stills fra DRUK er taget af Henrik Ohsten

Traileren til Thomas Vinterberg og Zentropas DRUK er landet!

I går blev det offentligt, at Thomas Vinterberg og Zentropas stjernebesatte drama DRUK er udtaget til ”Official Selection” på dette års Cannes Film Festival. Og i dag kan Zentropa og Nordisk Film Distribution løfte sløret for filmens trailer, som bliver det allerførste glimt publikum får af filmen.

Handlingen i DRUK
Fire gymnasielærere og venner beslutter sig for at teste en teori om, at mennesket er født med en halv promille for lidt. Teorien lyder, at alkohol i blodet åbner sindet for omverdenen og får kreativiteten til at stige. Resultatet er opsigtsvækkende. Både undervisningen og resultaterne løfter sig, og vennerne begynder for alvor at mærke livet igen. I takt med, at genstandene ryger indenbords, skrider eksperimentet fremad for nogen, og af sporet for andre. Det bliver tydeligt, at alkohol kan skabe store resultater, men også at den slags vovemod kan have konsekvenser. DRUK er et morsomt, rørende, livsbekræftende og tankevækkende drama om venskab, frihed, kærlighed – og alkohol.

Se trailer her: Klik her

Download trailer her: Klik her

DRUK bliver åbningsfilmen i Biografklub Danmark og får biopremiere i hele landet d. 24. september.

En perlerække af Vinterberg-favoritter
For første gang siden Jagten arbejder Thomas Vinterberg sammen med Mads Mikkelsen. Efter store roller i internationale blockbusters vender Mads Mikkelsen hjem til Danmark igen som gymnasielæreren Martin i DRUK. Det gør han i selskab med Thomas Bo Larsen, Magnus Millang og Lars Ranthe, som spiller de tre andre hovedroller som Martins venner og kolleger.

I rollen som Mads Mikkelsens kone finder vi den svensk-norske stjerne Maria Bonnevie, mens Helene Reingaard Neumann spiller Magnus Millangs kone Amalie. Som rektor på det gymnasium, hvor en stor del af filmen udspilles, har Susse Wold sin første filmrolle siden sin Bodil- og Robert-belønnede indsats i Jagten.

Holdet bag filmen
DRUK er instrueret af Thomas Vinterberg, skrevet af Thomas Vinterberg og Tobias Lindholm og produceres af Zentropa Entertainments3 ved producere Sisse Graum Jørgensen og Kasper Dissing og co-produceret med Film i Väst, Zentropa Sweden, Topkapi Films og Zentropa Netherlands. Den er blevet til med støtte fra Det Danske Filminstitut, TV 2 DANMARK, Eurimages, Netherlands Film Fund, Svenska Filminstitutet, Netherlands Film Production Incentive og the Media Programme of the European Union.

DRUK distribueres i Danmark og resten af Norden af Nordisk Film Distribution og sælges internationalt v/ TrustNordisk. Filmen er allerede solgt til mere end 30 territorier over hele verden.

For yderligere information kontakt undertegnede
Michael Feder, michael@have.dk, mobil: 2243 4942
Rikke Hesselholt, rikke@have.dk, mobil: 2843 3893

Fakta om DRUK
Holdet bag filmen

• Instruktør: Thomas Vinterberg
  • Manuskriptforfattere: Thomas Vinterberg og Tobias Lindholm
  • Producere: Sisse Graum Jørgensen og Kasper Dissing
  • Fotograf: Sturla Brandth Grøvlen - DFF
  • Klippere: Anne Østerud og Janus Billeskov Jansen
  • Lyddesignere: Jan Schermer & Hans Møller
  • Production Designer: Sabine Hviid
  • Konceptuerende kostumedesigner: Ellens Lens
  • Kostumedesigner på set: Manon Rasmussen
  • Key Make-up Designer: Marly van de Wardt
  • Line producer: Kristina Kornum
  • Produceret af Zentropa Entertainments3
  • Co-produceret med Film i Väst, Zentropa Sweden, Topkapi Films og Zentropa Netherlands
  • Med støtte fra Det Danske Filminstitut, TV 2 DANMARK, Eurimages, Netherlands Film Fund, Svenska Filminstitutet, Netherlands Film Production Incentive og the MEDIA Programme of the European Union.
  • Distribution: Nordisk Film Distribution.
  • Internationalt salg: TrustNordisk

Rolleliste