Fra venstre: Louise Vesth, Karoline Leth og Sisse Graum Jørgensen

Zentropa ansætter Karoline Leth

Producer Karoline Leth er blevet ansat på Zentropa den 1. maj og skal styrke Zentropas voksende ambitioner for seriefiktionen.

Zentropa har gennem årene med mellemrum produceret serier, blandt andet RIGET, BLEKINGEGADE, KLOVN, DER KOMMER EN DAG og senest HÅBET, men har historisk haft sit primære fokus på spillefilm til det danske og internationale marked.

Med den enorme efterspørgsel efter serier fra både danske og udenlandske TV-stationer og streamingtjenester, er det nu blevet tid til at overføre det stærke Zentropa-brand til mere seriefiktion til glæde for de mange fans af Zentropas indhold.

Producer Louise Vesth udtaler for Zentropa:
”Karoline er en af de mest erfarne og anerkendte seriefiktionsproducere vi har i Danmark, og det er naturligt for Zentropa at styrke vores viden og gennemslagskraft på området. Karoline har været på Zentropa tidligere og kender vores temperament, og så er det en stor fordel for os, at Karoline også kan gå ind og varetage store spillefilmsproduktioner som vi vedvarende vil lave. Karoline er sjov, festlig, klog og skrap. Det passer perfekt til os.”

Karoline kommer ind i et stærkt producerfelt anført af Sisse Graum Jørgensen og Louise Vesth, og det er planen, at trioen vil producere flere ting i fællesskab.

Sammen med det øvrige producerkollektiv og Zentropas øvrige produktionsstab vil Karoline styrke Zentropas position ind i fremtidens fiktionsudbud, og det bliver helt sikkert ikke kedeligt.

Karoline Leth udtaler:
”Jeg er afsindig glad for at komme tilbage til Zentropa! Det føles som at komme hjem igen med rygsækken fyldt med nye erfaringer - ikke mindst på tv-drama-serie-området. Jeg har altid beundret Zentropas mod og anarkisme og høje kunstneriske ambitioner og er fra hjertet både ydmyg og stolt over at komme til at arbejde tæt sammen med Louise og Sisse - og resten af Zentropas vidunderligt mangfoldige flok. Jeg er overbevist om, at vi kommer til at give den max gas både hvad angår tv-serier og film.”

Zentropa Entertainments blev grundlagt i 1992 som et resultat af samarbejdet mellem instruktør Lars von Trier og producer Peter Aalbæk Jensen på spillefilmen Europa. De deler et lige ejerskab på 25% af selskabet. Yderligere 25% ejes af Kristian Levring. De sidste 50% blev købt af Nordisk Film i 2008. Zentropas primære fokus er at producere kvalitetsfilm og serier til det danske og internationale publikum. Ved at tilskynde originale ideer har Zentropa skabt en platform for nye såvel som etablerede instruktører. Zentropa har produceret mere end 100 internationale og skandinaviske kvalitetsfilm og -serier. Film produceret af Zentropa har opnået kritikernes ros og anerkendelse verden over. De er blevet hædret med de mest prestigefyldte priser, som verden har at tilbyde, heriblandt De Gyldne Palmer, Sølvbjørnen, European Film Award, Golden Globe samt en Oscar. I 2016 trådte medstifter Peter Aalbæk Jensen tilbage fra posten som administrerende direktør og overlod positionen til en ny kollektiv ledelse anført af administrationschef Anders Kjærhauge.

Karoline Leth er filmproducer og var tidligt i sin karriere lærer på Den Danske Filmskolens dokumentariske afdeling i 5 år (1999-2004) Herefter stod Karoline i spidsen for Zentropa Real, Zentropas daværende dokumentariske division i to år (2004-06). Dernæst satte hun direktør- og producertitlen på sit CV på SF Studios Productions i Danmark (2006-13), for derefter at blive hentet til DR Drama DR TV fra 2013-18. Og senest blev hun sammen med en række andre DR-producenter ansat på det nyetablerede Apple Tree Productions fra 2018-19.

Karoline har produceret mere end 20 dokumentar- og kortfilm samt flere spillefilm bl.a. MARIE KRØYER instrueret af Bille August og var co-producer på spillefilmene ’ARN 1og ARN 2, der blev til en dramaserie på 6 afsnit til DR og Svensk TV4.

Karoline producerede de første to sæsoner af tv-serien RITA for TV 2 og udviklede sammen med hovedforfatter Dunja Gry Jensen krimiserien NORSKOV også for TV 2. Det var også i Karolines tid som direktør på SF Studios Productions Danmark, at kæmpesuccesen Badehotellet blev skabt til TV 2. Serien blev produceret af Michael Bille Frandsen og er skabt af Stig Thorsboe og Hannah Lundblad. Karoline var DRs producent på ARVINGERNE 1 (de sidste to afsnit) samt sæson 2 & 3. Serien er skabt af Maya Ilsøe. Arvingerne har modtaget et hav af priser og var det mest sete tv- program i hele 2015 med gennemsnitligt 1,5 mio seere.Den seneste serie som Karoline har bragt til skærmen er DR mini-dramaserien LIBERTY baseret på den prisvindende og afdøde forfatter Jakob Ejersbos roman af samme navn. Serien er skabt af Asger Leth og instrueret af Michael Marcimain og var udvalgt til Berlinalens Drama Series Days 2018. Serien satte bistandshjælpen på dagsordenen i hele Danmark med mere end 700 artikler om serien og dens tema.

For yderligere information, kontakt undertegnede.