3 gode julegaveideer til de haveglade

Har du en mor, en moster, en bedstefar eller en flok grønfingrede venner, der elsker at rode i haven, så har vi her tre gode ideer til, hvad de kunne have stående på ønskesedlen til jul.

Gaveidé 1: Quiz på haveviden

Havespillet er et Quiz-brætspil, som er udviklet af Haveselskabet i samarbejde med Box Quiz. Spillets omdrejningspunkt er de 4 årstider i haven.

Spilmotoren er en terning, som viser, hvilket felt på spillepladen man skal rykke frem til. Det kan fx være en gulerod, hvor man ved at svare rigtigt på et spørgsmål om nyttehaven får en kategoribrik. Vinderen af Havespillet er den person, som får samlet alle 5 kategoribrikker i kategorierne: Nyttehaven, Prydhaven, Haven rundt, Havens tilbehør og Liv i haven, og som først når ind i centrum af spillepladen og kan kaste sig i hængekøjen.

Haveselskabet har lagt vægt på, at den havefaglige viden i spillet er i orden. Det har to eksperter i Haveselskabets Rådgivning sørget for.

”Det var vores opgave at sikre den havefaglige kvalitet i spørgsmål og svar, så du faktisk kan blive lidt klogere på din have, mens du hygger dig og har det sjovt. Vi har også lagt vægt på, at spillets spørgsmål kommer hele vejen rundt om alt det, der har med haven at gøre – både det svære og lette, det sjove, underfundige og mere alvorlige,” fortæller Rie Birk Lauridsen fra Haveselskabet.

Du behøver dog ikke at have specielt grønne fingre for at synes, at spillet er sjovt. Selv om det er en fordel af vide lidt om haver, har Havespillet også elementer af rent held, som betyder, at det ikke nødvendigvis er det mest havekyndige, der går af med sejren.

Du kan læse mere om Havespillet her

Havespillet kan købes hos udvalgte boghandlere og i Haveselskabets webshop

Gaveidé 2: Creme til tørre havehænder

Havearbejde er hårdt for hænderne, og derfor er en god håndcreme en gave, som de fleste havemennesker vil sætte stor pris på.

Haveselskabet har fundet en god håndcreme, som er særligt velegnet til havefolk. Vi har haft vores egen gartner Anja Kelvin til at teste cremen i daglig brug. Hun arbejder hver dag året rundt med at passe Haveselskabets Have på Frederiksberg, og ved derfor ud fra egne erfaringer, hvad havehænder har brug for af pleje.

”Det er dejligt med en uparfumeret håndcreme, som giver god fugt og fedt til hænderne uden at fedte. Cremen er nem at smøre ud og trænger hurtigt ind i huden, så efter blot et halvt minuts tid, kan jeg fx sætte mig ved computeren uden at få det hele fedtet til. Jeg bruger ikke andet på arbejdet end den - efter hver håndvask,” fortæller Anja Kelvin.

Håndcremen til havefolk kan købes i Haveselskabets webshop, hvor du også kan finde mange andre gode gaveideer til de haveglade.

Gaveidé 3: Giv ”HAVEN” som gave

”HAVEN” er Danmarks bedste havemagasin, som giver alle haveelskere masser af inspiration, viden og nyttige tips. Skønne reportager fra dejlige haver, artikler om planter og deres brug, nye tendenser og ideer og gode råd til månedens aktuelle opgaver i haven plus meget, meget mere. Magasinet bliver til i tæt samarbejde med landets bedste haveskribenter og fagfolk.

Her kommer et par ”anmeldelser” fra HAVEN's læsere:

"Jeg har lige modtaget HAVEN i postkassen i dag, og pludselig blev min dag bare 10 gange bedre. Jeg elsker at studere indholdet med en god kop kaffe i hånden. Er der gode tilbud i webshoppen? Hvad er temaet denne gang? Som havenovice lærer jeg en masse, og så er det jo skønt at holde haveglæden ved lige, mens vi venter på alt det, der er på vej derude - jeg elsker HAVEN."

"Det vil være nemmere at besvare spørgsmålet: Hvad kan du ikke lide ved magasinet Haven? Ingenting vil være mit svar.”

”Hvad er der at skrive? Måske det eneste tidspunkt, hvor jeg ikke er kontaktbar i et par timer, når der kommer blad i postkassen! Familien ved det, de sukker og giver hinanden det der blik... Hvad bruger jeg bladet til som haveejer? Opslagsværk, inspiration, ny viden, glemt viden. Her smides ikke nogen blade ud. De bliver kigget i jævnligt, især i vinterhalvåret, hvor der er mere tid til det."

Magasinet ”HAVEN" er altså helt bestemt en rigtig god gaveidé til alle haveglade. Du kan vælge mellem at give 5 numre af ”HAVEN” til 325 kr. eller 10 numre til 595 kr. Samtidig med at man får magasinet, bliver man medlem af Haveselskabet og får mange andre medlemsfordele fx gratis haverådgivning, aktuelle medlemstilbud og meget mere. ”HAVEN” som gave kan bestilles her.

Flere gaveideer?

Du kan finde mange andre gaveideer til alle type af havefolk på Haveselskabet hjemmeside

• gave
  • magasin