Publikum har stemt – her er årets favoritter på Cph Garden

De stærkeste kræfter fra haveverdenen har gennem fire dage været samlet til Cph Garden – Haveselskabets store haveshow, der hylder haveglæden. Hvor der på showets første dag blev uddelt priser af en professionel fagjury, var det søndag publikums stemmer, der kårede årets favoritter i haveverdenen.

Det er kun anden gang, at Haveselskabet afholder Cph Garden. Første gang var i 2017, hvor knap 20.000 gæster lagde vejen forbi det første store haveshow på dansk jord. Siden er interessen for havelivet kun vokset yderligere herhjemme, og tusindvis af gæster fra både ind- og udland har de seneste dage besøgt det store haveshow i Ballerup. Det er første gang, publikum får lov at kåre deres favoritter.

“Da vil holdt Cph Garden i 2017, manglede vi at spørge jer publikum, hvad I bedst kan lide. I ser med helt andre øjne på haver og haveliv end en fagjury gør. Derfor har vi i år lavet en konkurrence, hvor I er med til at vurdere, hvem I bedst kan lide,” lød det søndag middag fra direktør i Haveselskabet Charlotte Garby ved uddelingen af årets publikumsfavoritter.

Gæsterne ved Cph Garden har i løbet af haveshowet kunne stemme på deres favorit blandt de otte showhaver, ni mindre inspirationshaver og de mange stande. Afstemningen er nu slut og vi har fundet vinderne af årets publikumsfavoritter.

Og vinderne er...

Publikums showhavefavorit: ‘Havedrømme til alle’

Hannu Sarenströms skønne showhave ‘Havedrømme til alle’ er kåret som publikums favorit blandt de otte unikke showhaver ved Cph Garden. Haven er anlagt i samarbejde med Elite Anlæg, som holder til i Veksø.

Hannus have har gennem hele haveshowet summet af liv både fra de mange mennesker, der kunne gå gennem haven og nyde haven på helt tæt hold, og fra de mange bier og andre insekter, der blev tiltrukket af de mange blomstrende stauder.

Læs mere om "Havedrømme til alle" her

Den kendte svenske haveforfatter og madguru Hannu Sarenström er kendt for sine bøger om haver og mad og er for nyligt flyttet fra Kinnekulle til Langeland, hvorfra han nu driver sin forfatter- og kursusvirksomhed.

Havedesigner Hannu Sarenström og anlægsgartner Stig Olsen fra Elite Anlæg modtog sammen prisen for publikums showhavefavorit.

Publikums favorit inspirationshave: ‘Det rummelige haverum’

Inspirationshaven "Det rummelige haverum" er tegnet for Land Højbede af havedesigner Dorthe Kvist, Meltdesignstudio og anlagt af Land Højbede med hjælp fra Isafold Have & Parkanlæg.

Hos Land Højbede tror de på, at grønne omgivelser gør mennesker glade! Lands højbede er i danskproduceret kvalitet, som kan tilpasses lige præcis den plet, hvor du gerne vil nyde det grønne. Den bærende ide er enkel: sider i forskellige længder, som nemt kan samles til flotte plantekasser i utallige størrelser og faconer – byggeklodser til grønne rum.

Se også de andre 9 inspirationshaver her

Anne Holst Korsbæk Andersen fra Land Højbede modtog prisen på scenen.

Vinder af Årets udstiller: Radsted Gartneri

Vinder af titlen som Årets udstiller ved Cph Garden 2019 blev Radsted Gartneri. De er kåret som den bedste stand blandt alle de mange flotte stande ved Cph Garden.

Her var ifølge Haveselskabets direktør Charlotte Garby ingen tvivl hos publikum – Radsted Gartneri var en klar favorit blandt gæsterne.

Om Haveselskabet og Cph Garden

Cph Garden foregår i Harrestrup Ådal ved Marbækstien den 20.-23. juni. Her kan publikum kunnet opleve de unikke showhaver, der designes særligt til Cph Garden, samt et omfattende program med foredrag, debatter, workshops og udstillinger samt mange flotte stande med alt fra redskaber og drivhuse til krukker og frø.

Haveselskabet er en non-profit forening, hvor mere 30.000 entusiastiske og haveglade medlemmer fra hele landet inspirerer hinanden til at få endnu større glæde af haven.

Haveselskabet har Haveselskabets Have på Frederiksberg, står bag det store haveshow "Cph Garden", driver haveselskabet.dk og Haveselskabets Rådgivning, hvor medlemmer kan få gratis og uvildig ekspertrådgivning.

Haveselskabet udgiver også medlemsmagasinet "Haven", der distribueres til medlemmer og ikke kan købes i løssalg i butikkerne.

Haveselskabets lokale afdelinger arrangerer hvert år mere end 1.000 havearrangementer og Åbne Haver i hele landet.

For ydereligere information:

Bente Yde Enert, presse- og kommunikationschef