Fra nærighed til bæredygtighed

Hos firmaet Tex-Tryk i Aalborg har man i 44 år, ikke brugt en krone på emballage, til trods for at der dagligt sendes masser af emballerede ordrer ud af huset, til kunder i både Danmark, Norge, Sverige og Grønland.

Pionér af nødvendighed

Det Aalborgensiske firma, der blev etableret i 1976, sælger tekstiler med trykt eller broderet logo og tekst til virksomheder i hele Skandinavien og Grønland og med kunder som Forsvaret, hospitaler, vaskerier, industrivirksomheder og tekstilleverandører.

Som hos ethvert andet nystartet firma, var sparsommeligheden en vigtig faktor i opstartsfasen. Derfor blev intet smidt ud, når der kom varer fra leverandørene. Faktisk gik der lidt sport i at beholde både papkasser og fyld, så der kunne spares på udgifterne til emballage, når varerne skulle sendes videres til kunderne.

I starten blev det ikke altid modtaget lige vel af kunderne, som nu alligevel syntes, at en ordre burde leveres i nye, fine papkasser og ikke i en genbrugskasse. Det var til tider svært at være sparsommelig med emballagekronerne, da nogle kunder helt klart gav udtryk for deresutilfredshed og synes at firmaet var lidt for nærigt, når de tillod sig at sende nye varer i brugt emballage. Men dengang var der heller ikke mange, der talte om genbrug, bæredygtighed eller grøn omstilling.

Sparehensynet i de første år betød faktisk, at Tex-Tryk blev pionér på genbrugs- og bæredygtighedsområdet, selvom begreberne stort set ikke fandtes dengang.

Fra sparehensyn til principsag

Som årene gik, blev det hos firmaet en principsag, at genbruge emballagen. Alle medarbejdere deltog aktivt i at vurdere emballagens stand og sørge for, at intet der kunne bruges igen, blev smidt ud. Firmaets mange stamkunder var nu vant til, at en genbrugt emballage ikke have betydning for varernes kvalitet eller stand, men snarere signalerede godt købmandskab.

En indstilling der netop banede vejen for kvalitetsprodukter, konkurrencedygtige priser, og hurtig og stabil levering. Altså alle de parametre, som kunderne efterspørger hos enhver leverandør.

Da miljøhensyn og genbrug blev en den af dagsordenen og debatten, både for de private husstande og for virksomhederne, var Tex-Tryk milevidt foran størstedelen af de danske virksomheder. Så det, der blev affødt af nød tilbage i 1976, blev nulige så stille en sund og bæredygtig indstilling.

I de 44 år der er gået, siden firmaets spæde start i en kælder i Aalborg, er der ikke spenderet en eneste krone på emballagekontoen. I løbet af årene er debatten og lovgivningen på netop miljøområdet blevet mere og mere synlig og vigtig. Grøn omstilling, bæredygtighed i alle led og omtanke for ressourceforbrug er emner, der optager alle i disse år. Det er ikke en fase der skal overstås eller en fiks idé som nok går i sig selv igen. Det er en del af fremtiden, at skulle passe på klodens ressourcer, både for virksomheder og private.

Hos Tex-Tryk pudser man hverken glorien eller hviler på laurbærrene, men bevæger sig støt hen mod en grønnere profil, hvor sortimentet til stadighed udvides med økologiske tekstiler og varer fremstillet af genbrugsmaterialer.

I dag er er ingen kunder, der undrer sig over en ordre, der er sendt i genbrugsemballage, nærmere tværtimod. Så når der afsendes pakker i genbrugt emballage fra firmaets 700 m2 store domicil midt i Aalborg, er det på grund af en vedholdende indstilling til, at intet brugbart smides ud. En indstilling der nu er en fasttømret del af virksomhedskulturen.

Du kan læse mere om vores Genbrug – miljøpolitik på https://tex-tryk.dk/

• Virksomhed, generelt

• co2
  • klima
  • miljø
  • nordjylland
  • erhverv
  • aalborg

• Hovedstaden

Heimdall Nordic Group ApS beskæftiger sig med forskellige webshops, butikker og et konsulentbureau. Vi tilbyder produkter indenfor flere forskellige brancher, kategorier, og kompetencer indenfor marketing, udvikling af hjemmeside og grafisk design.