PanzerGlass A/S stævner sig til monopol på markedet

Siden 2015 har der kørt en længerevarende sag mellem PanzerGlass og www.PanzerScreen.dk. Sagens kerne bygger på brugen af ordet ’panserglas’ til at beskrive en bestemt type af skærmbeskyttelse. PanzerGlass har sagsøgt mange virksomheder, der har brugt ordet ’panserglas’. PanzerGlass mener, de har en varemærkerettighed, som giver dem eneret over det ellers generiske ord ’panserglas’ i branchen.

Vildledning på højeste plan

Marc Giversen, ejer af www.PanzerScreen.dk, er dog lodret uenig i dette. Derfor valgte han tilbage i 2015 at tage sagen op imod PanzerGlass. ”Det ville være det samme som, hvis Arla ønskede at tage patent på ordet mælk” – udtaler han. Ydermere, har patent og varemærkestyrelsen ligeledes afvist PanzerGlass’ ansøgning hele tre gange om at opnå varemærkerettighed på ordet panserglas.

PanzerGlass sagsanlæg har påvirket de små- og endda også større virksomheders brug af ordet panserglas.

- Thansen, har f.eks. skiftet til ordet ’hærdet militærglas’ frem for panserglas, som de tidligere benyttede.

PanzerGlass mister deres trademark i 2019 – Hvad nu?

PanzerGlass mistede i 2019 deres trademark i EU. De har anket dette, og sagen er til behandling i EU. Dermed er den nuværende sag mellem www.PanzerScreen.dk og PanzerGlass omkring brugen af ordet panserglas også sat i bero, indtil sin afgørelse i landsretten, når sagen omkring PanzerGlass’ trademark er blevet behandlet i EU.

PanzerGlass forsætter med deres skrivelser

Indtil sagen mellem PanzerGlass og www.PanzerScreen.dk er afgjort i EU, bør der stilles spørgsmål ved, om PanzerGlass må stævne virksomheder for brugen af ordet "panserglas", uden et juridisk korrekt grundlag som basis.

Marc Giversen har ytret fortvivlelse over situationen. ”Det er misbrug på højeste plan og ren og skær konkurrenceforvridende, at man på et usandt grundlag sagsøger virksomheder landet over, som om man har fået medhold i en sag, der stadig behandles. Glem ikke at patent- og varemærkestyrelsen allerede har afvist PanzerGlass tre gange. Vi modtager løbende opkald fra virksomhedsejere der er blevet sagsøgt eller truet med sagsanlæg af PanzerGlass. De her virksomhedsejere ønsker at høre, hvad sagens status er, da PanzerGlass på usand vis sender dem trusselsbreve med belæg om, at de skulle have fået en endelig dom i sagen, vi har taget op imod dem omkring ordet "panserglas". Denne sag er som sagt på nuværende tidspunkt i bero, indtil der er faldet en dom om deres EU trademark kan opretholdes eller ikke. Det er derfor fuldstændig uhørt, at man som virksomhed benytter sig af så beskidte forretningsmetoder, til at true konkurrerende virksomheder på et usandt grundlag, måske i forhåbning om monopol på markedet for panserglas i Danmark."

Nye sager kommer og går...

PanzerGlass har igen lagt sag an imod www.PanzerScreen.dk. Denne gang omhandler sagen PanzerScreens logo. Seneste sagsanlæg fra PanzerGlass omhandler en forbudssag imod www.PanzerScreen.dk, hvor PanzerGlass prøver at gennemføre et forbud mod www.PanzerScreen.dk's logo de har haft siden 2014.

Marc Giversen udtaler: ”Det er ren og skær chikane. Vi har haft vores logo fra da vi etablerede virksomheden tilbage i 2014. Der er løbende modtaget adskillige sagsanlæg fra PanzerGlass, og nu begynder de her 5 år efter virksomhedens etablering, at gå efter vores logo. Jeg er overbevist om at dette skyldes, at de andre sagsanlæg imod os, enten er blevet afvist, eller er sat i bero. De forsøger at chikanere os så meget som muligt, hvilket virker til at være en del af deres uetiske forretningsstrategi, baseret på de mange virksomheder de sagsøger landet over. Det er fuldstændig uhørt, at vi bliver sagsøgt med den ene sag efter den anden”.

Panserglas – Hvad er produktets betegnelse?

Hvis man kigger på statistikken for, hvad der søges på Google indenfor skærmbeskyttelse, er det meget væsentligt, hvad forbrugerne søger på. Grafen viser antal gennemsnitlige søgninger per måned fra 2015 til 2019 på ordene ’beskyttelsesglas’, ’hærdet militærglas’ og ’panserglas’.

Antal søgninger på ordet panserglas er steget med 50% fra 2015 til 2019. Er dette ene og alene pga. PanzerGlass, eller er det, fordi den almene dansker, mener, at ’panserglas’ er den generiske betegnelse for skærmbeskyttelse? Som webshop, belyser grafen vigtigheden af at kunne bruge ordet ’panserglas’. Det er et ord, som forbrugerne søger på når de leder efter skærmbeskyttelse. Formår PanzerGlass at skræmme samtlige konkurrenter på markedet der bruger dette ord, kan det ende med monopolistiske forhold inden for denne type mobilbeskyttelse.

Hvad mener de danske forbrugere?

En rundspørge fra Ekstrabladets undersøgelse viste, at en klar størstedel af forbrugerne mener, at den almene generiske betegnelse for denne type skærmbeskyttelse er ’panserglas’.

• Virksomhed, generelt

• nordjylland
  • aalborg
  • erhverv
  • panzerscreen.dk
  • panserglas
  • panzerglass stævner små konkurrenter
  • iværksætteri
  • panzerglass
  • panzerscreen

PanzerScreen ApS beskæftiger sig primært med design, produktion og salg af PanserGlas til mobiltelefoner og tablets. PanzerScreen sælger primært deres produkter via deres egen webshop, men deres produkter kan også købes i flere detailbutikker rundt i landet. PanzerScreen.dk har eksisteret siden 2014.