Fire spørgsmål til næste PR- og marketing kampagne

Dette indhold er sponsoreret

Når det kommer til marketing og PR er der mange spørgsmål som kan opstå, og det kan virke uoverskueligt at komme i gang med processen. Hver gang man føler, at man er kommet rundt om et hjørne dukker der flere nye spørgsmål op. Denne artikel ønsker at stille de fem største spørgsmål man skal kunne besvare inden man begynder på en ny kampagne - på den måde kan man klare opgaven med stil og komme succesfuldt ud af det.

Hvem skal den ses af?

En af de første ting, som man skal gøre inden man begynder på en ny kampagne er at definere målgruppen for kampagnen. Det er vigtigt, at vide hvem man skal nå ud til for ellers har man svært ved at skræddersy pointen og formålet med kampagnen til mindste detalje. Forskellige målgrupper responderer på forskellige ting, og derfor er det vigtigt, at man tweeker dets design og ideen, så den passer til den givne målgruppe.

Hvilken er den mest optimale platform?

Når målgruppen er bestemt gælder det om at bruge sin viden om målgruppen, og finde ud af hvilken platform gruppen responderer bedst på. Alt efter demografi og målgruppe vil ens kampagne være bedst på visse platforme. Generelt set kan man hurtigt få sin kampagnen skyllet ud med badevandet og lade den lokale VVS mand fiske kampagnen op af rørene i huset. Det er vigtigt at finde de/den bedste platform for sin kampagne.

Hvad er målet med kampagnen?

Nærmest inden man går i gang med kampagnen er det også essentielt at man har sat nogle mål op for kampagnen. Ved at sætte mål kan man bedømme hvorvidt selve kampagnen har været en succes. Hvis man bare laver kampagnen uden et klar formål kan det blive svært at bedømme og evaluere hvad der er gået godt og hvad der er gået knap så godt. Derfor er det vigtigt, at have formuleret nogle klare mål, så man på den måde kan få hele projektet i hus.

Hvad kan gøres bedre til næste gang?

Kampagnen er ovre, og det er tid til at se tilbage på hvad der er blevet gjort rigtig og forkert. Evaluering er en vigtig del af processen i en kampagne, da man ofte skal lave flere kampagne og marketingstiltag over tid. Ved at opbygge en masse erfaring og finde ud af hvad der virker og ikke virker, kan man hele tiden forbedre sine kampagner og derved vækste virksomheden gradvist. Der er ingen kampagner, der er perfekte, og derfor er det vigtigt, at man hele tiden søger at komme videre og gøre ting bedre. Stilstand er den største fjende, når det kommer til kampagner indenfor marketing og PR, da verdenen og målgrupper hele tiden ændrer sig.

Man kan sammenligne det med indretning af hjemmet, jo større erfaring man har med det - desto mere ved man om de faldgruber, der er i selve processen. Vær derfor god til at evaluere på kampagnen.