Veterantraktorer og landbrugsredskaber er populære

Dette er sponsoreret indhold

Veterantraktorer og andre landbrugsredskaber er meget populære blandt folk med mange penge på kontoen. Priserne på auktionerne er tårnhøje, når auktionarius modtager sidste bud og hammeren falder.

Der er sket meget, siden industrialiseringen fik sit indtog og landbruget blomstrede op med nye maskiner. Landbruget oplevede fremgang i løbet af det 20. århundrede, da landbrugsmaskinerne blev opfundet. Siden da har udviklingen af traktorerne og andre landbrugsmaskiner taget fart. Og interessen for maskinerne fra en tid, der var, har ikke aftaget. En stor britisk vintage auktion blev afholdt, hvor 227 veterantraktorer var en del af de 3.000 auktionsnumre, fortæller det britiske landbrugsmedie Farmers Weekly. Det var en overbevisende David Brown 50D, som fik det højeste hammerslag med en pris på godt og vel 265.000 danske kroner. Hvis du vil se på de mange pragteksemplarer af traktorer og landbrugsredskaber, kan du se mere på Traktorgalleri.

Historien om Harry Ferguson traktorer

Den engelske Harry Ferguson fik sin interesse for landbrugsmaskiner, i det han selv voksede op på en gård. Her var han fra en tidlig alder en del af de daglige gøremål på gården, og blev bekendt med det hårde slid og uendelige arbejde, som landbruget krævede af bønderne. Han følte en trang til at optimere landbruget og dets maskiner, og i 1910 kunne han starte sit eget værksted i Belfast. Her arbejde han på sine tegninger i mange år, og da samtidens traktorer var meget uhandige og skulle styres manuelt, skulle landmanden hele tiden stige af traktoren. Dette var et problem, fordi det var meget tidskrævende for landmændene. Det var en nødvendighed at opgradere disse redskaber. Han opfandt en let plov med ophængssystem til traktoren, som han senere hen også producerede selv, fordi producenterne ikke længere fandt den rentabel at lave. Til trods for traktorens lille størrelse, var den meget mere effektiv end de større traktorer. Fergusons gamle traktorer opnåede dog ikke samme hammerslag på auktionen, men en Massey Ferguson 135 fra 1970 fik et hammerslag på godt og vel 78.000 kroner.

Historien om David Brown traktorer

David Brown traktorer er et meget populært valg blandt veteran entusiaster, hvilket det høje hammerslag også er et bevis på. David Brown traktorer startede i 1936, da Harry Ferguson og David Brown indgik i et samarbejde med det formål at lave en lille landbrugstraktor, som var drevet af en Coventry Climax motor. Men tingene udartede sig ikke som planlagt, og der gik ikke ret længe før Brown fremviste sin egen motor. Han planlagde at lancere sin egen traktor, uden om Ferguson, så dette partnerskab faldt hurtigt i vasken, da Ferguson blev bekendt med Browns planer om egen produktion.

John Deere varemærket

Det velkendte varemærke med den springende hjort tilhører den store maskine virksomhed John Deere. Denne virksomhed samt varemærke ligger mange år tilbage, og produktionen af ‘’Bulldog’’, den første landbrugstraktor, kommer til verdenen og fremvist ved en udstilling i Leipzig i 1921. Fra 1923 bliver D-modellen fremstillet og 30 år frem, hvilket viste sig at være en kæmpe stor succes. Det blev altså den længst varende produktion af John Deere traktorer.

Dansk Veteran Traktor Klub

I Danmark er der også stor interesse for veterantraktorer, og der er sågar en klub for entusiasterne. Det er en klub for folk med interesse for veterantraktorer, stationære motorer, redskaber og gamle entreprenørmaskiner og ydermere redskaber. Samtidig er der også mulighed for at købe og sælge maskiner med ligesindede. Så hvis man har en kæmpe stor interesse for landbrugsmaskiner og traktorer, er det et fedt mødested, hvor man kan få stillet sin indre maskine lyst.

En stor samling veterantraktorer til salg i Danmark

En stor samling på 54 veterantraktorer samt veteranbiler var sidste år til salg, da man skulle gøre et dødsbo op. Det var en samling, som havde stået stille i mange år, og da ejeren døde, besluttede børnene til afdøde at sælge dem, så andre kunne få glæde af dem. Det var en blanding af veteranbiler, specialbiler, reservedele og motorer, som nu var til salg.

Man skal altså have den helt store pengepung frem, hvis man er på jagt efter en af David Browns helt gamle produktioner. Priserne er stigende og det samme er interessen også. Men til gengæld får man også en stykke historie med liv og sjæl.