Pressemeddelelse -

Hologic lancerer Panther Scalable Solutions – et nyt niveau af fleksibilitet og effektivitet i laboratoriet

Nye produkter inden for Panther Scalable Solutions (PSS) er nu kommercielt tilgængelige i USA og Europa. Disse nye konfigurationer, som repræsenterer Hologics næste generation af innovation inden for molekylær diagnostik, gør, at laboratorier kan tilpasse deres instrumenter til at opfylde de krav, der stilles i det nuværende arbejdsflow såvel som i fremtidige vækstplaner.

– Vores kunder efterspørger kontinuerligt øget effektivitet og konsolidering, og vi observerer den tendens i realtid – med flere Panther-instrumenter på banen, som kører flere analyser end nogensinde før. Nu, ti år efter lanceringen af Panther-systemet, er vi glade for at kunne tilføje yderligere kapacitet til vores markedsførende platform for molekylær diagnostik, siger Kevin Thornal, chef for Diagnostic Solutions Division på Hologic.

I 2010 lanceredes Panther®, Hologics integrerede system til nukleinsyreanalyse med random access og en helt automatiseret proces til prøvebearbejdning, amplificering, detektering og resultater. Til Panther findes der en bred analysemenu, som inkluderer tests inden for kvindesygdomme, seksuelt overførte infektioner (STI), respiratoriske sygdomme og viral belastning samt Open Access-funktionalitet til laboratorieudviklede tests (LDT), som gør det muligt for laboratorier at konsolidere molekylær testning på en enkelt platform.

Derefter lanceredes Tomcat™, et instrument til automatiseret bearbejdning af væskebaserede cytologiprøver, og der har allerede i et par år været mulighed for at tilføje et PCR-modul, Panther Fusion®. Panther-systemet kan da håndtere TMA, realtids-TMA og realtids-PCR – fuldautomatiseret fra prøve til resultat.

Nu bringer Hologic fleksibiliteten op på næste niveau med Panther Scalable Solutions. Afhængigt af hvor store prøvevoluminer det enkelte laboratorium har at håndtere, kan Panther-systemet nu opgraderes og tilpasses via forskellige kombinationer af Panther® Plus, Panther® Link og Panther® Trax:

• Panther Plus tilføjer fleksibilitet og kapacitet til det eksisterende system: laboratorier kan fylde flere reagenser i, hvilket øger walk away-tiden til 13,5 timer samt muliggør kørsel af yderligere godt 200 tests inden for en 24-timers periode. Med Panther Plus kan laboratoriepersonale udskifte affald og væsker i løbet af den tid, det tager at behandle analyserne. Det er også muligt at lede flydende affald direkte til et afløb, der er beregnet til formålet.
  • Panther Link er en softwareløsning, som virtuelt kan koble flere Panther-instrumenter sammen i et arbejdsflow. Instrumenterne deler da informationer som reflekstestbestillinger og brugerkonti hvilket mindsker behovet for operatörer. Alle informationer, fra vedligeholdelse til resultater, samles på et centralt instrumentpanel, som giver et bedre overblik og muliggør fjernstyret håndtering.

Derudover udvikler Hologic for øjeblikket Panther Trax, somvil tilbyde det ultimative inden for laboratorieautomation ved fysisk og elektronisk at sammenkoble flere Panther-instrumenter til en samlet, kraftig “workcell” med et transportbånd, der leverer prøver til det rette instrument til testning, mens en lagringsenhed automatisk indsamler og lagrer prøver. På den måde kan laboratorier med uændrede personaleressourcer øge deres testvoluminer væsentligt. Lancering af Panther Trax forventes at finde sted i løbet af 2020.

Læs mere på Hologics netsted.

For yderligere oplysninger kontakt Carita Stenudd, salgschef, Norden, tlf. +46 72 500 22 25

About the Panther System

The Panther system for molecular diagnostics is a best-in-class fully automated, sample-to-result platform with adaptable workflow options and consolidated testing menu.It combines women’s health, STI and viral load testing, which can all be done simultaneously. The Panther Fusion system provides an expanded in-vitro diagnostics (IVD) menu, as well as Open Access functionality to run laboratory developed tests. Hologic’s Panther and Panther Fusion systems now offer 16 FDA-cleared assays and 20 CE-marked assays that detect more than 20 pathogens. This high-throughput molecular diagnostic platform combines comprehensive sexual health, cervical health, viral load, respiratory testing and open channel functionality on a fully automated system.

About Hologic

Hologic, Inc. is an innovative medical technology company primarily focused on improving women’s health and well-being through early detection and treatment. For more information on Hologic, visit www.hologic.com.

Hologic Forward-Looking Statements

This press release may contain forward-looking information that involves risks and uncertainties, including statements about the use of Hologic’s diagnostic products. There can be no assurance these products will achieve the benefits described herein or that such benefits will be replicated in any particular manner with respect to an individual patient. The actual effect of the use of the products can only be determined on a case-by-case basis depending on the particular circumstances and patient in question. In addition, there can be no assurance that these products will be commercially successful or achieve any expected level of sales. Hologic expressly disclaims any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any such statements presented herein to reflect any change in expectations or any change in events, conditions or circumstances on which any such statements are based.

Hologic, Aptima, Panther, Panther Fusion and The Science of Sure are registered trademarks of Hologic, Inc. in the United States and/or other countries.

Investor Contact:

Michael Watts

+1 858.410.8588

michael.watts@hologic.com

Media Contact:

Jane Mazur

+1 508.263.8764 (direct)

+1 585.355.5978 (mobile)

jane.mazur@hologic.com

• Sygdomme

• panther scalable solutions (pss)
  • cytologi