Gå til indhold

​Hövding er verdens sikreste cykelhjelm

– Der er ingen hovedbeskyttelse på markedet, der giver cyklister lige så stærk beskyttelse. Hövdings airbag har en beskyttelsesevne, der er mange gange bedre end en traditionel hjelm. Det viser den forskning og de forskellige tests, der er foretaget igennem årene. Desuden henviser eksperter inden for cykelsikkerhed, kirurger og traumelæger til beskyttelsesevnen hos Hövding, siger Hövdings CEO, Fredrik Carling.

Medierne har i de seneste dage påstået, at der kun er foretaget ét studie af Hövding. Det er forkert. Arbejdet med at udvikle Hövding er sket på baggrund af intensivt forskningsarbejde siden 2005, og Hövding er blevet testet af uafhængige institutter og organisationer og har gennemgået omfattende tests for CE-mærkning hos RISE (Research Institutes of Sweden).

CE-mærkning

Hövding er testet og godkendt på samme vilkår som alle cykelhjelme, og CE-mærkning fra RISE er et krav for, at en cykelhjelm kan sælges i Europa, og det betyder, at hjelmen opfylder alle de krav, der stilles i EU-direktivet for personligt beskyttelsesudstyr. Fælles for alle typer af hjelme er, at de skal yde en beskyttelse af hovedet i form af stødabsorbering og kraftfordeling ved ulykker. I deres certificeringsproces gennemføres en lang række forskellige ulykker, hvor man ser, at Hövding udløses som den skal, og at den ikke udløses, når den ikke skal. Det er en vigtig og omfattende del af certificeringen. Hos RISE tester man også forskellige scenarier, samt miljøpåvirkning af hjelme, som handler om, at de skal kunne tåle væde, fungere i kulde og varme, samt klare påvirkningen fra solens ultraviolette lys.

Stanfords studie af Hövding

Stanford har i et studie iscenesat et scenarie, som man normalt gør ved tests. I deres studie er de kommet frem til den konklusion, at airbagteknologien i Hövding beskytter op til otte gange bedre end en traditionel hjelm. Det, de beregner, er skaderisikoen og den reduktion af hjernerystelse, som airbaggen medfører. Forskergruppen på Stanford har fremført dette i en artikel publiceret i det videnskabelige tidsskrift Annals of Biomedical Engineering, og i rapporten ”Modeling and optimization of airbag helmets for preventing head injuries”.

Folksams tests i 2012 og 2015

Folksam har testet Hövding i 2012 og 2015. Også disse tests er kommet frem til, at airbaggen har en overlegen beskyttelsesevne. De regner med, at Hövding har en evne til stødabsorbering, som er tre gange bedre end en traditionel hjelm. Omsat til hvordan det beskytter hjernen mod skader, så peger resultatet i samme retning som Stanfords resultat.

I Folksams tests med rotationskraft udmærker Hövding sig også. De har udført flere tests, der afspejler drejede påvirkninger med forskellige trækpunkter og rotationsretninger, og her udmærker Hövding sig også. Netop rotation af hovedet ved slaget ved man er kritisk, når det gælder risikoen for hjerneskader.

Folksam konkluderer i deres rapport: ”Folksams tests viser, at der er et potentiale for med andre koncepter og materialet at forbedre egenskaberne hos cykelhjelme. Hövding 2.0 fik med afstand det bedste resultat, når det gælder stødabsorbering og ved drejede slag.”

Test af Hövdings evne til at detektere en ulykke

Igennem årene er der foretaget studier af algoritmen, som er den der styrer, hvornår Hövding skal udløses. Næsten 5.000 ulykker er blevet iscenesat, samt hundredtusinder af datasimuleringer. Desuden er der i den endelige verificering af Hövding gennemført en mængde ulykker med stuntmænd, stuntkvinder og kollisionsdukker for at verificere algoritmen inden den kom på markedet. Det er altså grundigt testet, at Hövding udløses ved forskellige ulykkesscenarier. Dette indgår også som en del af den vigtige CE-certificering.

200 000 cykler med Hövding

Der er nu over 200.000 Hövding-airbags i brug, og til dags dato 4.489 rapporterede ulykker, hvor Hövding har beskyttet cyklistens hoved. I løbet af alle de år, hvor Hövding har været i brug, har der været enkelte hændelser, hvor Hövding ikke er udløst ved en ulykke. Af de indrapporterede ulykker er det 3,8 promille, hvor Hövding ikke har beskyttet brugeren. En del af disse skyldes brugerfejl, og en del skyldes, at algoritmen ikke har tolket bevægelsen som en ulykke. Hver eneste af disse fejl tager Hövding alvorligt og efterforsker tilfældene grundigt.

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister kan i dag fås på 16 markeder i Europa og i Japan. www.hovding.com