Hydroscand støtter produktionen af feltkaminer til trængende i Ukraine

Hydroscand støtter produktionen af feltkaminer til trængende i Ukraine

Hydroscand støtter fremstillingen af feltkaminer til trængende i Ukraine i samarbejde med medarbejdere hos Väderstad AB. Indsatsen hjælper mennesker i krigshærgede områder med at holde varmen om vinteren.

Hydroscand bidrager til et initiativ til fremstilling og donation af feltkaminer til trængende i Ukraine. Ved udgangen af 2023 støttede Hydroscand produktionen af 64 brændeovne, der blev sendt til Ukraine. Det velgørende initiativ har til formål at give mennesker i udsatte områder en enkel og effektiv varmekilde, samt mulighed for at lave og varme mad under vanskelige forhold.

Ukraine har siden krigens start kæmpet med store problemer i elforsyningen, hvor elnettet flere steder i landet er blevet ødelagt af Rusland. Denne mangel på pålidelig elforsyning betyder, at mange familier og lokalsamfund kæmper for at holde sig varme i de kolde vintermåneder. Behovet for opvarmning er derfor akut, især for dem, der bor i krigshærgede områder eller lever under økonomisk svage forhold.

Initiativet til at fremstille feltkaminer blev startet af Morgan Collin, en designer hos Väderstad, som udviklede ovnene under hensyntagen til deres lette transport, brug og holdbarhed i områder med mangel på ressourcer og infrastruktur. Hydroscand har dækket materialeomkostningerne, og frivillige fra Väderstad har brugt deres fritid på at svejse og samle brændeovnene.

– Hos Hydroscand er vi meget stolte og taknemmelige for at kunne støtte dette initiativ og hjælpe mennesker i en meget vanskelig og sårbar situation i Ukraine, siger Pontus Nygren, Administrerende direktør hos Hydroscand AB og Hydroscand A/S.

Indsatsen er en del af Hydroscands overordnede bæredygtighedsstrategi, hvor virksomheden aktivt arbejder på at integrere social ansvarlighed i sine forretningsaktiviteter. Ved at støtte initiativer som dette viser Hydroscand sit engagement ved at gøre en positiv forskel i de lokalsamfund, hvor det opererer.

Læs mere om Hydroscands bæredygtighedsarbejde.