Verdenspremiere på Hyundai IONIQ 6

Verdenspremiere på Hyundai IONIQ 6

Den helt nye IONIQ 6, med ekstremt sportsligt udseende og lav vindmodstand, har netop haft verdenspremiere. IONIQ 6 er Hyundais anden fuldt ud elektriske bil og byder bl.a. på lynhurtig opladning og en rækkevidde på omkring 610 km.

Ligesom IONIQ 5 er IONIQ 6 bygget på Hyundais E-GMP-platform, der både sikrer lynhurtig opladning fra 10 til 80% på bare 18 minutter samt en lang akselafstand. Karrosserilinjen er samtidig ekstremt aerodynamisk og vindmodstandskoefficienten er kun 0,21, hvilket er blandt de laveste i markedet.

Dimensionerne på den helt nye IONIQ 6 er 4855 mm lang, 1880 mm bred og 1495 mm høj. Dette er fordelt på en for segmentet unik 2950 mm akselafstand, hvilket giver bilen meget korte udhæng for og bag og sikrer optimale køreegenskaber.

Indvendig luksus med fokus på bæredygtighed
Indvendigt integrerer det smukke designs rene overflader og enkle linjer med omhyggeligt behandlede førsteklasses materialer for at skabe en luksuriøs og minimalistisk kabine. Som det kendes fra IONIQ 5, er flere elementer og berøringsflader i interiøret på den nye IONIQ 6 også genbrugsmaterialer. Betjening og aflæsning af alt fra hastighed til navigationsvejledning m.m. sker let på de to store 12” skærme, hvoraf den ene naturligvis styres med touch-funktion.

To batteristørrelser
IONIQ 6 kommer med to batteristørrelser på hhv. 53 kWt og 77.4 kWt. Som standard er begge batteristørrelser koblet op på en elmotor, som sidder på bagakslen, hvorfor IONIQ 6, ligesom IONIQ 5, er baghjulstrukket. Ved batteriet på 77.4 kWt er det muligt også at tilvælge én forakselmonteret elmotor, således bilen får firehjulstræk og en samlet systemydelse på hele 239 kW samt hele 605 nm. Det bringer IONIQ 6 fra 0-100 km/t på blot 5.1 sek.

Med batteristørrelsen på 77,4 kWt, baghjulstræk og de standardmonterede 18” alufælge har IONIQ 6 en rækkevidde på omkring 610 km. Det er ikke kun den store batteripakke, der imponerer med sin effektivitet. Den mindre batteripakke på 53 kWt har f.eks. et af de laveste energiforbrug på markedet med blot 14 kWt/100 km.

Lynhurtig ladning – fra 10 til 80% på bare 18 minutter
Takket være E-GMP tilbyder IONIQ 6 opladning med henholdsvis 400 og 800 volt. Med 800 volt kan IONIQ 6 lynlade fra 10 til 80% på bare 18 minutter.

Endvidere tilbydes en unik opkoblingsteknologi. Via V2L-teknologi og et kraftigt 230 volt-stik har man nemlig mulighed for at trække strøm ud af bilens højspændingsbatteri til eksempelvis opladning af en el-cykel. Systemet kan endda bruges til at oplade en anden elbil. Passagerne kan også nyde godt af V2L funktion, der er nemlig en 230V stikkontakt ved bagsæder, således at det f.eks. er muligt at tilslutte en bærbar computer.

Med IONIQ 6 fortsætter Hyundai elbil-succesen. IONIQ 6 lanceres i Danmark i 2023, men forsalget starter allerede i efteråret 2022.

Kategorier

Alle ovenstående tekniske data og priser er gældende på tidspunktet for udgivelsen af pressemeddelelsen – og kan blive ændret. Specifikationer og funktioner nævnt i denne pressemeddelelse kan variere afhængigt af land/region.

Hyundai Danmark er et selskab under Nic. Christiansen Gruppen med hovedsæde i Kolding. Hyundais dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som bakkes op af mærkets unikke 5 års garanti uden kilometerbegrænsning.

Hyundai tog hul på en ny epoke med elbilen IONIQ 5, der agerer spydspids i mærkets e-mobilitet. IONIQ 5 er starten på en helt ny familie af ebiler, der med tiden vil dække mange forskellige segmenter.

Annegrethe Skovby

Pressekontakt PR & Event manager 42 14 11 59

Om os

Som et topmoderne bilmærke står Hyundai for udvikling af innovative, stærke og veludstyrede biler til konkurrencedygtige priser. Derudover er vi i særlig grad kendt for vores enestående 5 års garanti uden kilometerbegrænsning. Hyundai er i front i udviklingen af bæredygtige biler inden for el, hybrid og brint. De seneste år har igangsat en modeloffensiv indenfor SUV-segmentet med modeller som KONA, TUCSON og Santa Fe, men også modeller som i10, i20 og i30 er populære hos danskerne. Med elbilen IONIQ 5 har Hyundai har taget hul på en ny epoke. IONIQ 6 er den seneste skud på stammen i IONIQ-familien. En banebrydende, elektrisk sedan med imponerende rækkevidde og hurtige ladetider. Det er ikke for sjov, at den er udnævnt som Årets Bil i Verden 2023 – nøjagtig ligesom IONIQ 5 blev året forinden. IONIQ 5 var starten på en helt ny familie af elbiler, der med tiden ville dække mange segmenter. Den næste i rækken bliverden store SUV, IONIQ 7. Den bliver IONIQ-familiens hidtil største bil – en fuldt elektrisk og avanceret SUV, som er designet ud fra konceptbilen 'SEVEN', som blev præsenteret på AutoMobility LA i november 2021.

Hyundai Danmark
Korsvej 1