Icelandair Group og Boeing har indgået aftale om levering af 12 nye fly

Aftalen omfatter 12 nye fly af typen 737 MAX8 og 737 MAX9 med forkøbsret til yderligere 12 fly.  Første levering er planlagt til første halvdel af 2018. Aftalen giver Icelandair helt nye vækstmuligheder og øger fleksibiliteten.

Boeing 737 MAX er en ny, forbedret og længere rækkende version af den eksisterende Boeing 737 og derfor et fremragende supplement til Icelandairs eksisterende flåde af Boeing 757 fly. Sidstnævnte vil fortsat være Icelandairs flytype fremover da Boeing 757 passer perfekt til selskabets nordatlantiske netværk  i forhold til rækkevidde.

Prisen for alle 12 fly er værdisat til USD 1,2 mia. iflg Boeings prisliste, men den reelle købspris er ikke offentliggjort. Købet skal finansieres delvist ved hjælp af midler i selskabet og delvist af bankerne. Selskabet er i forhandlinger med Export-Import Bank of the United States om mulig finansiering. Aftalen vil, iflg. selskabets prognoser, ikke influere på principperne om udbetaling af udbytte.

Brændstofbesparende

Icelandair har bestilt otte 737 MAX8 fly til 153 i Icelandairs konfiguration og fire 737 MAX9 fly til 172 passagerer. Til sammenligning har Icelandairs nuværende Boeing 757-200 plads til 183 passagerer. Den nye 737 MAX flytypes motorer er effektive og brændstofbesparelsen er 13% pr. sæde i forhold til den nuværende 737. Til sammenligning vil besparelsen være over 20% i forhold til Icelandairs nuværende flyflåde.

Boeing 737 MAX kan nå destinationer på begge sider af af Atlanten, hvilket giver Icelandair helt nye muligheder fremover i form af flere afgange og destinationer og for at udjævne sæsonudsving især om vinteren.

Ifølge Björgólfur Jóhansson, CEO Icelandair Group, er aftalen med Boeing resultatet af omfattende undersøgelser af, hvad flyproducenterne kan tilbyde i forhold til udvikling og vækst hos Icelandair i fremtiden. Björgólfur fortsætter "Vi har haft et godt og frugtbart samarbejde med Boeing i årtier og det vil fortsætte fremover".

• rejser til usa
  • boeing 737
  • flytyper
  • boeing 757

Icelandair er det førende flyselskab som tilbyder flytransport til og fra Island og det øvrige Europa og som derudover er et attrakttivt alternativ til og fra Nordamerika.

Icelandair tilbyder sikre, pålidelige flyforbindelser og udsøgt service til storbyerne på begge sider af Atlanten. Flyselskabet har base i Island og udnytter således landets gode beliggenhed midt mellem Nordamerika og Europa for at udbygge et stadigt voksende internationalt rutenetværk med Island som centrum.

Icelandair er en del af Icelandair Group.