Hver 6. dansker smider CPR-nummeret ud med affaldet

Det er sjældent aviscontaineren eller skraldespanden vi bekymrer os om, når vi tager af sted hjemmefra. Men det kan være risikabelt at lade være.

En ny undersøgelse som YouGov har foretaget for If Skadeforsikring viser, at det ved hver 6. danske husstand vil være muligt at trække personlige papirer med CPR-nummer på direkte op af en ulåst aviscontainer eller affaldssæk. Størst sandsynlighed er der hos de 18-24 årige, hvor næsten hver fjerde oplyser, at personlige papirer, som eksempelvis kontoudtog, lønsedler og årsopgørelser, ryger direkte ud med skraldet uden så meget som at blive revet over.

Mere end 70.000 danskere oplever hvert år at få deres personlige oplysninger misbrugt, hvor andre optager lån, køber dyre forbrugsgoder eller får lavet falske betalingskort, kørekort og pas i deres navn. Og en lidt for lemfældig omgang med navn og komplet CPR-nummer øger risikoen for
identitetstyverierne.

- Alle der har oplevet identitetstyveri ved, at det er voldsomt krænkende og tidskrævende at andre, så at sige, bryder ind i deres liv, siger Birgitte Ringbæk, presseansvarlig i If Skadeforsikring. - Og selv hvis det lykkes dig at overbevise kreditorer og myndigheder om din uskyld, kan du reelt ikke vide om problemet vil fortsætte med nye rykkerskrivelser dagen efter. Det kræver et nyt CPR-nummer, og det har man hidtil ikke haft mulighed for.

Der findes flere steder og måder hvorpå personer med onde hensigter kan opsnappe CPR-numre, men i flere tilfælde kræver det særlige forudsætninger at udregne et komplet CPR-nummer.

Det særligt opsigtsvækkende ved undersøgelsens resultat er jo, at det ikke handler om hackere eller personer med særlige matematiske evner, som kan regne sig frem til andres CPR-nummer. Når man potentielt kan tage et komplet CPR-nummer op af hver 6. private skraldespand eller aviscontainer, kræver det reelt ikke andet end frækhed, siger Birgitte Ringbæk, der opfordrer til at rive personlige papirer over så mange gange, at man ikke kan se CPR-nummeret og smide stykkerne ud i en lukket skraldepose eller aflåst papircontainer.

Omfanget overrasker
At identitetstyveri er så omfattende, at det svarer til, at 1 ud af 100 danskere hvert år oplever at få overtaget sin identitet og i mange tilfælde efterfølgende må kæmpe med myndigheder, kreditorer og inkassofirmaer, overrasker 63 pct. af de adspurgte i undersøgelsen. I aldersgruppen 18-24 årige er hele 72 pct. ikke er vidende om, hvor udbredt identitetstyveri er blevet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvordan håndterer du personlige oplysninger?

Jeg smider dem ud – i helt ark – med husholdningsaffald eller i ulåst papircontainer: 16%
Jeg smider dem ud – i helt ark – i låst papircontainer: 6%
Jeg makulerer/river dem helt itu inden jeg smider dem ud: 53%
Jeg bortskaffer dem på anden måde: 15%
Jeg modtager/anvender ikke dokumenter med personlige oplysninger i print: 8%
Ved ikke: 2%

• Forsikringer, forsikringsspørgsmål

Kort om If

If tilbyder skadeforsikringer til kunder på nationale markeder i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Baltikum og Rusland. Desuden tilbyder vi service til nordiske kunder med international virksomhed via filialkontorer og via netværk.

If er Nordens førende skadeforsikringsselskab med 3,6 millioner kunder. I 2010 var vores bruttopræmieindtægt 37 milliarder svenske kroner. If ejes af finske Sampo, og koncernen har ca. 6.300 ansatte.

Rasmus Barlag

Pressekontakt kommunikationsmedarbejder 24 75 02 91