Gå til indhold
I 2019 sætter vi endnu mere knald på farverne og indretter os til en god nats søvn

Blogindlæg -

Af: Henriette Ekholm, Kommunikations- og indretningschef hos IKEA Danmark

Jeg elsker at gå på opdagelse i, hvordan danskerne indretter sig og dykke ned i de tendenser, der former vores hverdag. Her er derfor mit bud på danskernes bolig i 2019.

Det skal være afslappende og ukompliceret at komme hjem

”Sov godt” er en meget passende overskrift på den form for funktionalitet, der rykker ind i vores hjem i 2019: Foruden indretningen af et personligt hjem, der er vores helle i en travl hverdag, vil vi nemlig se endnu flere møbler og boligtilbehør, der med tekniske funktioner bidrager til, at vi finder ro og lader op.

Soveværelset er derfor ikke længere bare det rum, vi sover i. Her skal hvert et element lige fra selve sengen til farvesammensætning og intelligent belysning bidrage til at opnå den bedst tænkelige ro og søvn. Og planterne, der har spillet en stor rolle i indretningen, skal have særlige egenskaber ift. at rense luften og give et bedre indeklima. Netop det at skabe mere ro og balance bliver nemlig en hjørnesten i 2019.

Tør du kaste dig ud i et grønt køkken eller et brændt orange loft?

Selvom vi skal indrette os til det, der hver især giver os ro og overskud, skruer vi i 2019 også en tand op for blusset på både farve- materialepaletten. Jeg ser for mig, et spænd fra både de blå og grønne aqua-toner over i de mere varme nuancer af koral, gul og brun. Fælles for farverne er, at det hovedsageligt er matte farver på både vægge og møbler. Og hvor modige farvevalg tidligere har været repræsenteret i boligtilbehøret, vil det i 2019 være hjemmets primære møbler, der tænkes ind som farverige flader. Fx i form af et helt grønt køkken eller andre større møbler i overraskende farver eller materialer. Måske skal et helt rum inkl. loftet have en farverig overhaling?

Udnyt det nordiske lys og skab varme med farvet glas

De farverige tendenser er samtidig også et opgør med de senere års dekadente stil, hvorfor vi også bevæger os fra materialer som velour til fløjl og fra kobber og messing til krom mikset med farvet glas. Sidstnævnte, farvet glas, tror jeg får endnu større plads i 2019, da materialet netop formår at udnytte det unikke, nordiske lys. Refleksionerne fra glasset kan nemlig skabe nogle spændende effekter, og derfor tror jeg også, at glaskunst vil vinde langt større indpas i vores bolig.

I en tid hvor alle analyser peger på, at hverdagen bliver mere og mere hektisk, glæder jeg mig til et 2019, hvor vi har fokus på at gøre boligen til vores helle, og hvor stilren, dekadent indretning erstattes af det uperfekte, men personlige hjem med alt hvad det indebærer af miks på tværs af farver, træsorter og metaller. Det moderne hjem skal nemlig være sjælfuldt og bære præg af den eller dem, der har indrettet det.

Rikke Andersen

Pressekontakt PR Leader Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed 50762978
Pressevagt

Pressekontakt Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed +45 25 19 54 31
Reklamer og annoncering: IKEA samarbejder med Vizeum

Pressekontakt IKEA samarbejder med Vizeum omkring indkøb og placeringer af annoncer og henviser derfor alle henvendelser vedr. annoncering til Vizeum.
Christian Mouroux

Pressekontakt 40279806

IKEA Danmark

At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker – det er IKEAs vision. Vores forretningsidé er at tilbyde et bredt sortiment af funktionelle og veldesignede produkter til boligindretning til priser, der er så lave, at så mange mennesker som muligt har råd til at købe dem. Det er den centrale idé bag alt, hvad IKEA laver – fra produktudvikling og indkøb til de metoder, vi bruger for at sælge vores produkter i IKEA varehuse verden over.