Nytillverkad 2. lancering er tilgængelig fra oktober 2023

Designklassikere reintroduceres i IKEAs sortiment

Til oktober lanceres nye tilføjelser i IKEAs særkollektion, Nytillverkad, der fejrer møbelvirksomhedens 80 års designhistorie. Her hyldes tidligere designs fra 70’erne og 80’erne, og denne gang er møbler af de danske designere Niels Gammelgaard og Bent Gantzel-Boysens at finde blandt de genoplivede klassikere.

Nedtællingen er i gang til næste bølge af IKEAs særkollektion Nytillverkad, der er en hyldest til ikoniske IKEA-designs fra fortiden. Første lancering ramte hylderne i IKEA i juli måned, mens IKEA-fans nu kan se frem til anden lancering, der bliver tilgængelig fra oktober.

Med ikoniske mønstre og farverige produkter er der noget at glæde sig til. Anden lancering af Nytillverkad kommer til at bestå af relanceringen af klassikere designet af blandt andre Niels Gammelgaard, Bent Gantzel-Boysen og Inez Svensson.

- Vi kan virkelig mærke interessen for de gamle klassikere, der allerede er efterspurgte på genbrugsmarkedet. Derfor glæder vi os også til at kunne tilbyde en ny, moderne udgave af de klassiske designs, som passer perfekt ind i den moderne stil, der skuer tilbage mod 70’ernes og 80’ernes farverige enkelthed, siger Henriette Ekholm, indretningsekspert hos IKEA Danmark, og fortsætter:

- Denne gang kan vi også præsentere en række klassikere, designet af nogle af de mest ikoniske designere i Danmark, som i den grad fortjener at blive hyldet for deres nytænkende og moderne idéer, der stadig holder den dag i dag, siger Henriette Ekholm, indretningsekspert hos IKEA Danmark.

Danske designklassikere er tilbage i sortimentet

Der er dansk blod i designet, når IKEA lancerer anden del af deres Nytillverkad-kollektion. Niels Gammelgaards stålstol JÄRPEN genopstår som SKÅLBODA i sort og orange. Stolen blev til tilbage i 80’erne, hvor IKEA-grundlægger Ingvar Kamprad bad Niels Gammelgaard om at lave en stol, der kunne produceres industrielt, og som var til at betale. Det kom der den skulpturelle stålstol ud af, som nu kan købes i en orange og sort udgave.

Et andet af Niels Gammelgaards designs er også at finde i den nyeste Nytillverkad-tilføjelse. Det simple og stilede rullende sidebord JÄRLÅSA, der blev introduceret i IKEA-kataloget i 1984, har også fået en opdatering. Med sit stabile stel kan den nu bære op til 100 kg, og når det ikke skal bruges, kan det foldes sammen og pakkes væk for optimal pladsbesparing.

Bent Boysens smukke lampe CIRKEL genopstår som HAVSFJÄDER. Bent Boysen startede hos Louis Poulsen i 1956, hvor han senere blev leder for deres designafdeling. Herefter startede han sit eget firma og designede lamper for IKEA i perioden 1979 til 1987. CIRKEL var hans første lampe, og den er siden blevet et ikon med dens flade sider og den cirkelrunde form, der elegant spreder lyset i rummet.

Udover de danske designklassikere bliver Inez Svenssons orange og hvid-stribede print NICKFIBBLA samt hendes mønsteret SVEDJENÄVA også et sortiment af puder og stof, der passer perfekt til SKÅLBODA-stolen og JÄRLÅSA-bordet.

Anden lancering af Nytillverkad er tilgængelig fra oktober i IKEA varehuse landet over samt på IKEA.dk

Rikke Andersen

Pressekontakt Pressechef Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed 50762978

IKEA Danmark

At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker – det er IKEAs vision. Vores forretningsidé er at tilbyde et bredt sortiment af funktionelle og veldesignede produkter til boligindretning til priser, der er så lave, at så mange mennesker som muligt har råd til at købe dem. Det er den centrale idé bag alt, hvad IKEA laver – fra produktudvikling og indkøb til de metoder, vi bruger for at sælge vores produkter i IKEA varehuse verden over.