IKEA genopliver designklassikere og byder foråret indenfor med fjerde lancering af Nytillverkad

Nyhed -

IKEAs jubilæumskollektion Nytillverkad er en hyldest til møbelvirksomhedens årelange designhistorie. I fjerde lancering af kollektionen genopliver IKEA fortidens designperler, hvor forårets friskhed og farver forenes med nye materialer for at skabe en unik og moderne hjemmeoplevelse

Det seneste år har IKEA reintroduceret en lang række designklassikere og tidligere møbler som en del af virksomhedens 80-års jubilæumskollektion Nytillverkad. Nu byder IKEA den fjerde lancering i kollektionen velkommen, der henter inspiration fra 70'ernes blomstrede verden.

Blandt de reintroducerede designs er den ikoniske ÖNNESTAD-lænestol, som oprindeligt blev lanceret under navnet GOGO i 1972. Det er blandt andre den danske designer Charlotte Rude, der står bag designet af GOGO-lænestolen, som i sin opdaterede udgave består af 50 % mindre stål uden at gå på kompromis med stolens kvalitet og komfort.

- Nytillverkad hylder ikke kun fortidens designklassikere, men også designerne bag. Charlotte Rude skabte sammen med svenske Hjördis Olsson-Une en række banebrydende designs i deres tid - designs som stadig holder i dag og fortjener at få en opblomstring, siger Henriette Ekholm, indretningsekspert hos IKEA Danmark.

70’ernes flower power

Udover ÖNNESTAD indeholder fjerde lancering af Nytillverkad flere opdaterede gengangere. Det gælder blandt andet DYKARKLOCKA-pendellampen med sine ikoniske træfinér-ringe, som man kender fra det oprindelige TIVOLI-design fra 1964.

Foråret med Nytillverkad byder på sprudlende, blomstrede prints og mønstre, når designer Göta Trägårdhs originale solsikkedesign MAJSOL ser dagens lys i nye klæder og kan fås som både sengetøj og pudebetræk i opløftende forårsfarver.

Også den ikoniske safaristol RYD er at finde under det nye navn SJÄLSÖ, der med sin firkantede ramme i solidt fyrretræ udgør et stabilt og sofistikeret statement-møbel i indretningen.

Den fjerde og blomstrende lancering i Nytillverkad er tilgængelig fra april 2024 i IKEA varehuse landet over samt på IKEA.dk.