IKEA indgår samarbejde med Little Sun om SAMMANLÄNKAD

IKEA tænder for solen i nyt designsamarbejde

Solen er en afgørende ressource for fremtidens energiforbrug. For at gøre solenergi tilgængelig for alle har IKEA teamet op med organisationen Little Sun og lancerer SAMMANLÄNKAD, der sender solstråler direkte ind i hjemmet.

Elektricitet er en afgørende ressource i hverdagen, og behovet for at finde innovative og miljøvenlige energiløsninger har aldrig været større. En af de vigtigste naturlige og vedvarende energikilder er solenergi, og netop solen spiller en afgørende rolle i et nyt designsamarbejde med IKEA.

Sammen med organisationen Little Sun, der er dedikeret til at gøre solens energi tilgængelig for alle, har IKEA udviklet SAMMANLÄNKAD, en soldrevet LED lampe i to dynamiske designs. Med samarbejdet ønsker IKEA at gøre solenergi til en naturlig del af hjemmet og inspirere til rejsen mod en solcelledrevet verden.

- Hos IKEA ønsker vi at inspirere flere til at tænke vedvarende energi og bæredygtighed ind i hjemmet. Her er Little Sun den ideelle samarbejdspartner, fordi de har formået at forene kunst og design med solens naturlige energi. SAMMANLÄNKAD er en smuk lampe og samtidig en måde at få solenergi ind i hjemmet hos de mange mennesker, siger Henriette Ekholm, indretningsekspert hos IKEA Danmark.

Sammen om en lysere fremtid

Little Sun blev grundlagt i 2012 af kunstneren Olafur Eliasson og ingeniør Frederik Ottesen, der står bag designet af SAMMANLÄNKAD. Organisationen arbejder for at bringe naturlige lys- og energiløsninger til lande og områder, der ikke har adgang til elektricitet.

Samarbejdet med IKEA er funderet på et fælles værdigrundlag om at opfordre flere til at reflektere over, hvordan vi forbruger energi, samt vise potentialet i solenergi som en alternativ energikilde i hverdagen.

- Hvis vi skal overgå til en verden, der drives af vedvarende energi i løbet af det næste årti, er vi nødt til at få alle til at anerkende mulighederne i solenergi, siger Olafur Eliasson, kunstner og medstifter af Little Sun. Han tilføjer:

- Samarbejdet med IKEA støtter vores mission om at øge opmærksomheden om energiforbrug og minder os om, at vi har potentiale til at være med til at forme vores verden.

Ved at gøre solcelledrevet belysning tilgængelig for flere mennesker håber IKEA og Little Sun at gøre det nemmere at anvende solenergi i hverdagen.

Ledningsfrit design

SAMMANLÄNKAD består af to LED solcellelamper i funktionelt og dynamisk design. De teknologiske solpaneler, der er indbygget i lampen, gør det muligt at fange solen i løbet af dagen og frigive den gennem lampen om aftenen.

Som gyroskop har bordlampen klare referencer til solsystemet og jordens kredsen om solen og kan rotere i alle retninger. Brug den som en smuk skrivebordslampe, hæng den op som pendellampe og lad solen være omdrejningspunkt i hjemmet, eller afmontér lyskilden fra standeren og brug den i sofaen eller sengen som en mobil lyskilde.

SAMMANLÄNKAD er tilgængelig i alle IKEAs varehuse fra starten af april.