IKEA VÂXELBRUK kollektionen

IKEA uniformer genanvendes i ny tekstilkollektion

IKEA introducerer VÄXELBRUK, en kollektion med bl.a. plaider, pudebetræk og gardiner fremstillet delvist af genanvendte medarbejderuniformer. Kollektionen er udviklet gennem et projekt, hvor møbelvirksomheden har undersøgt, hvordan det er muligt at give brugt tøj og tekstil nyt liv.

Fra 2020 til 2022 introducerede IKEA nye uniformer til medarbejderne i alle varehuse hos den verdensomspændende møbelvirksomhed. I den forbindelse indsamlede IKEA flere hundrede tons af de gamle uniformer fra varehuse i Europa. Det blev startskuddet på et helt nyt projekt, der havde til formål at omdanne brugte medarbejderuniformer til råmateriale, som kan genanvendes i nye produkter.

Resultatet er VÄXELBRUK - en kollektion af tekstilprodukter til hjemmet lavet delvist af genanvendte IKEA uniformer.

- Det er fantastisk at se potentialet i materialer, som tidligere kunne have været betragtet som affald. Jeg håber, at det giver stolthed til medarbejderne at se, hvordan vores uniformer er kommet tilbage til varehusene på en helt ny måde, siger Monica Keaney, Sustainability Manager hos IKEA Danmark. Hun fortsætter:

- Med dette projekt har vi udfordret den måde, vi producerer på i dag, og udviklet en helt ny måde at arbejde med genanvendelse. Det er en vigtig læringsproces for, hvordan vi kan cirkulere ressourcer i vores værdikæde fremadrettet.

Nyt boliginteriør på gamle trøjer

VÄXELBRUK-kollektionen består af 16 dekorative og funktionelle tekstilprodukter, herunder gardiner, pudebetræk, plaider og tasker, som alle er fremstillet delvist af genanvendte fibre fra gamle IKEA uniformer.

For at opnå de ønskede farvekombinationer og kvalitetsstandarder, er de genanvendte tekstilfibre kombineret med andre materialer, hvoraf de fleste er også fra genanvendte kilder, såsom genanvendt polyester fra PET-flasker og andre tekstilrester.

VÄXELBRUK-kollektionen er tilgængelig i IKEA varehuse fra februar 2024.