IKEA blev grundlagt i 1943 og kan i år fejre 80 års jubilæum

Nyhed -

Kan du huske disse IKEA-klassikere? Her er IKEAs mest banebrydende designs de sidste 80 år

Siden den 28. juli 1943 har IKEA sat nye standarder inden for møbeldesign. Gennem tiden er det blevet til hundredvis af funktionelle og innovative møbler og indretningsløsninger, mange af dem skabt i samarbejde med en stribe anerkendte designere fra hele verden. Her er et gensyn med nogle af de mest ikoniske designs fra IKEA, der ændrede møbelindustrien.

Fra farverige materialer og organiske former til nordiske gør-det-selv-møbler. Gennem de sidste 80 år har IKEA præget møbelindustrien med ikoniske og innovative designs, der er skabt til livet i hjemmet.

Oplev historierne bag et udpluk af de mest elskede og ikoniske IKEA-produkter, der har været med til at forme moderne design, som vi kender det i dag.

50’erne og 60’erne i fantasifulde former

Med finurlige former og knaldrøde, gule eller orange nuancer var de første årtier med IKEA præget af farverige materialer i organiske former inspireret af tidens store rumrejser.

En af de helt store designklassikere fra denne tid er LÖVET, der i sin originale udgave bestod af en palisanderbordplade og messingbeklædte fødder. LÖVET er et af de første saml-selv-produkter fra IKEA, der kunne pakkes som en såkaldt flat-pack.

Også caféstolen ÖGLA er blevet solgt i IKEA i over 50 år. Gennem årene er stolen blevet forbedret i både design og materialer, og dens tidløse udtryk gør, at stolen stadig fungerer i indretningen i dag.

Fra 70'ernes gyldne farver til 80’ernes urbanisering

70'erne huskes mest for ryatæpper, lavalamper og overdrevne tapeter, og det er nemt at forestille sig den orangepolstrede IMPALA stol være et midtpunkt i hjemmet. Designet af Gillis Lundgren er IMPALA et godt eksempel på, hvordan IKEA har gjort op med datidens traditionelle møbelhistorie.

I 80’erne introduceredes nye materialer, og den danske designer Niels Gammelgaards MOMENT sofa passede perfekt ind i samtidens urbane indretningsstil. Den simple og stilfulde stålramme løste desuden udfordringen med at få en sofa til at passe ned i IKEAs velkendte flat-pack.

Ikoniske designs fra 00’erne og frem

Fra 00’erne og frem satte IKEA for alvor fokus på en mere bæredygtig tilgang til design.

I årtusindeskiftet designede Nike Karlsson den klassiske BEKVÄM skammel i solidt træ, mens Marcus Arvonen ligeledes lod sig inspirere af naturen, da han præsenterede MASKROS lampen som en kugleformet mælkebøtte, der flyver i vinden. Begge har siden da været populære gengangere og har optrådt i IKEAs kataloger mange år i træk.

IKEAs indflydelse på indretning og møbeldesign kan lige nu opleves som udstilling i IKEA museet i Älmhult i Sydsverige, hvor man samtidig kan gå på opdagelse i nogle af de mest ikoniske IKEA møbler igennem de sidste 80 år.

Se endnu flere ikoniske IKEA klassikere fra de sidste otte årtier på: https://ikeamuseum.com/en/explore/product-stories/

Rikke Andersen

Pressekontakt Pressechef Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed 50762978

IKEA Danmark

At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker – det er IKEAs vision. Vores forretningsidé er at tilbyde et bredt sortiment af funktionelle og veldesignede produkter til boligindretning til priser, der er så lave, at så mange mennesker som muligt har råd til at købe dem. Det er den centrale idé bag alt, hvad IKEA laver – fra produktudvikling og indkøb til de metoder, vi bruger for at sælge vores produkter i IKEA varehuse verden over.