Ny særkollektion fra IKEA: Unikt kunsthåndværk inspireret af dagdrømme og ro

Ny særkollektion fra IKEA: Unikt kunsthåndværk inspireret af dagdrømme og ro

I samarbejde med den svenske tekstildesigner, Martin Bergström, og kunsthåndværkere fra Indien, Thailand og Rumænien, har IKEA skabt den unikke kollektion ANNANSTANS, bestående af håndlavede designs af tekstiler, keramik og træ.

Med fokus på unikke og håndlavede designs i rolige farver, kombinerer den nye særkollektion fra IKEA, ANNANSTANS, ældgamle teknikker med moderne design. Kollektionen er designet i samarbejde med den svenske tekstildesigner, Martin Bergström, der har hentet inspiration i roen og hverdagens drømme. Og resultatet er ganske unikt.

- Det store spørgsmål i arbejdet med denne kollektion har været at finde ud af, hvordan vi på bedste vis kombinerer vores forskelligheder i én samlet kollektion. Vi har skubbet vores grænser og kombineret mine idéer med kunsthåndværkernes traditioner, så hvert eneste produkt føles helt rigtigt, fortæller Martin Bergström.

Kollektionen rummer blandt andet tekstiler, udviklet af Martin Bergström og printet digitalt, hvorefter pudebetræk og tørklæder er blevet håndsyet af kvindelige kunsthåndværkere i Indien, som er en del af samarbejdet. Det betyder derfor også, at ikke to produkter er ens.

Kollektionen er en del af IKEA Social Entrepreneurs-initiativ, hvor IKEA i samarbejde med lokale entreprenører og driftige ildsjæle, i bl.a. Indien, Thailand og Rumænien, arbejder for at forbedre hverdagen for de erhvervsdrivende, og i særdeleshed kvinder, i deres lokalsamfund.

- IKEA Social Entrepreneurs er et enormt vigtigt initiativ, dels fordi det udfordrer måden, vi producerer og designer produkter på, og dels fordi det er et socialt tiltag, der beskæftiger kunsthåndværkere i tredje verdenslande, og derigennem hjælper dem med at få en bedre og mere meningsfuld hverdag, fortæller Henriette Ekholm, chef for indretning og kommunikation hos IKEA Danmark.

Særkollektionen ANNANSTANS lander i alle IKEA varehuse den 31. maj 2019.

Om IKEA Social Entrepreneurs-kollektioner

• IKEA indledte i 2012 tiltaget ”Social Entrepreneurs”, der sammen med sociale iværksættere, i bl.a. Indien, Thailand og Rumænien, arbejder for at skabe en bedre hverdag for kunsthåndværkere i deres lokalsamfund.
  • IKEA samarbejder i dag med sociale iværksættere i Indien, Thailand, Uganda, Sverige, Danmark, Belgien, Holland, Kroatien, Rumænien, Jordan, USA og Canada og søger aktivt efter nye samarbejdspartnere over hele verden.
  • IKEA Social Entrepreneurs beskæftiger kunsthåndværkere (hvoraf 70 pct. er kvinder), som via en ordentlig indtægt kan skabe en bedre fremtid for deres familier.
  • Inden 2020 vil IKEA skabe 25.000 nye jobs for kvinder i tredje verdenslande.

ANNANSTANS er dette års Social Entrepreneurs kollektion.

Pressevagt

Pressekontakt Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed +45 25 19 54 31
Reklamer og annoncering: IKEA samarbejder med Vizeum

Pressekontakt IKEA samarbejder med Vizeum omkring indkøb og placeringer af annoncer og henviser derfor alle henvendelser vedr. annoncering til Vizeum.

Sophie Marker

Pressekontakt Kommunikationskonsulent sophie@help-pr.dk www.help-pr.dk
Christian Mouroux

Pressekontakt 40279806

IKEA Danmark

At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker – det er IKEAs vision. Vores forretningsidé er at tilbyde et bredt sortiment af funktionelle og veldesignede produkter til boligindretning til priser, der er så lave, at så mange mennesker som muligt har råd til at købe dem. Det er den centrale idé bag alt, hvad IKEA laver – fra produktudvikling og indkøb til de metoder, vi bruger for at sælge vores produkter i IKEA varehuse verden over.