IKEA Taastrup

IKEA Danmark fastholder omsætningsniveau

I et forretningsår med krig i Europa, global forsyningskrise og eftervirkninger af corona-pandemien, runder IKEA Danmark alligevel en tilfredsstillende omsætning på 4,9 mia DKK og styrker samtidig sin tilstedeværelse i markedet med nye ekspansionstiltag.

I et historisk turbulent år, hvor adskillige geopolitiske og økonomiske udfordringer har sat sit præg på Europa og Danmark, formår IKEA Danmark at fastholde sit omsætningsniveau fra året før. De første toplinieresultater, som netop er blevet offentliggjort, viser en omsætning på 4,9 mia DKK.

“Efter et par år med Corona, havde vi egentlig forventet, at vi lige så stille kunne komme tilbage til normalen. Men sådan gik det som bekendt ikke. I stedet blev vi udfordret af endnu mere usikre vilkår på grund af krigen i Ukraine, transportkrise, vareknaphed og inflation. Vores medarbejdere har mødt udfordringerne med gåpåmod, initiativ og positivitet, og det er deres indsats, der nu afspejler sig i årets resultat. Jeg er stolt over, at vi formår at fastholde omsætningsniveauet. Når vi ser tilbage på året der gik, var det slet ikke en selvfølge,” siger Filip Fischier, CFO hos IKEA Danmark.

Trods de forretningsmæssige udfordringer, fastholdt IKEA Danmark sit fokus på social ansvarlighed, blandt andet i samarbejde med FNs Flygtningeorganisation UNHCR og Røde Kors. IKEA sikrede donationer af møbler og boligartikler til blandt andet Center Sandholm og afholdt job-match event for flygtninge i IKEA Aalborg i samarbejde med kommunale aktører samt det øvrige lokale erhvervsliv. Derudover gav IKEA Danmark alle medarbejdere en ”We Day” - en betalt fridag til at gøre en forskel for andre gennem fx Røde Kors.

IKEA vokser

Det forgangne forretningsår bød også på ekspansion. I juli åbnede IKEA et nyt Planning studio i Esbjerg, og lige nu ser virksomheden frem mod yderligere ekspansion med to kommende IKEA åbninger.

“Vi går et spændende år i møde, hvor vi bliver endnu mere tilgængelige for de mange mennesker rundt omkring i hele landet. Udover at vi snart kan slå dørene op til et nyt Planning Studio i Vejle, er vi også i fuld gang med at etablere vores første city varehus, IKEA København, som forventes at åbne i løbet af sommeren 2023,” slutter Filip Fischier.

IKEA Danmarks forretningsår løber fra 1. september 2021 til 31. august 2022.

Bemærk at tallene i denne pressemeddelelse ikke er reviderede.

Pressevagt

Pressekontakt Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed +45 25 19 54 31