IKEA Danmark har investeret i nye varebiler, der er 100 procent eldrevne.

IKEA Danmark satser på bæredygtig hjemmelevering

En ny elektrisk flåde på syv køretøjer skal levere møbler og indretningsartikler til IKEAs københavnske kunder.

Leveringen af drømmekøkkenet, den nye sofa eller noget helt tredje fra IKEAs sortiment skal fremover bringes bæredygtigt ud til kunderne i Storkøbenhavn. For nylig sendte møbelvirksomheden nemlig syv eldrevne køretøjer på vejene, som skal foretage leveringer fra IKEAs Retail Warehouse i Brøndby.

Ifølge adm. direktør i IKEA Danmark Johan Laurell er investeringen i elbilerne et af IKEA Danmarks mange initiativer mod mere bæredygtighed i alle aspekter af forretningen.

- Vi har en målsætning om at hjælpe så mange mennesker som muligt til at leve mere bæredygtigt derhjemme, men det starter med os selv. I IKEA arbejder vi målrettet for at blive en cirkulær, klimapositiv virksomhed inden 2030, og det forudsætter, at vi omlægger den måde, vi arbejder på. De nye elektriske biler er et skridt på vejen, siger Johan Laurell, der også bærer titlen Chief Sustainability Officer.

Flot regnskab forpligter

Tidligere på ugen kunne IKEA fremlægge et historisk årsregnskab med en rekordhøj omsætning i 2019. Ifølge Johan Laurell er det gode resultat et godt udgangspunkt for at intensivere forretningens fokus på bæredygtighed.

- 2019 har været et rigtig flot år for IKEA Danmark, hvor vi er vokset i alle kanaler. Med det udgangspunkt er vi godt klædt på til at gøre de mange danskere i stand til at leve et mere bæredygtigt liv i hjemmet. Vores størrelse og indvirkning på danskernes liv indebærer et ansvar, som vi er klar til at løfte, siger Johan Laurell.

IKEA Danmark forventer at udbygge den bæredygtige varelevering på sigt, så den kommer til at dække et større geografisk område.

Rikke Andersen

Pressekontakt PR Leader Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed +45 41 86 54 25
Pressevagt

Pressekontakt Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed +45 25 19 54 31
Reklamer og annoncering: IKEA samarbejder med Vizeum

Pressekontakt IKEA samarbejder med Vizeum omkring indkøb og placeringer af annoncer og henviser derfor alle henvendelser vedr. annoncering til Vizeum.