Cirkulär, IKEA Danmark

IKEA hylder istandsættelse og genbrug på Black Friday

Den historisk høje inflation får ikke IKEA til at gå i sort eller tilbudsgult på Black Friday. I stedet intensiverer møbelvirksomheden sit fokus på at fremme et mere cirkulært forbrug ved at inspirere til istandsættelse og videresalg af brugte møbler.

Når slagtilbuddene står i kø den 25. november på Black Friday, bliver det igen uden IKEA. I stedet for store rabatter på nye møbler og boligtilbehør, opfordrer IKEA til at skrue op for genbrug med en stribe initiativer måneden ud.

Under overskriften ’Lad os sammen spilde mindre’ vil varehusene blive fyldt med inspiration til, hvordan kunder kan give brugte møbler nyt liv. Blandt andet gæster nogle af landets populære DIY influencers IKEAs genbrugsunivers CIRKULÄR, hvor de giver kunderne tips og tricks til at opfriske den slidte kommode eller sofabordet med mange år på bagen.

Ifølge Christian Mouroux Pedersen, der er Country Communication and Sustainability Manager hos IKEA Danmark, er det vigtigere end nogensinde at holde fast og gå den grønne vej på Black Friday.

- Klimakrisen er mere alvorlig end nogensinde, og vi skal passe på planeten. Derfor holder vi fast i vores langsigtede strategi, der handler om at inspirere til et mere bæredygtigt og cirkulært forbrug, siger Christian Mouroux Pedersen og uddyber:

- Måden vi forbruger på skal ændre sig, og hos IKEA har vi også et ansvar for at skubbe på udviklingen mod et mere bæredygtigt forbrugsmønster. Vi håber at inspirere danskerne til at se muligheder i noget, de måske ellers havde kasseret – ofte kan lidt maling eller små kreative justeringer gøre, at man selv eller andre kan have glæde af sine gamle møbler mange år frem, siger Christian Mouroux Pedersen.

IKEA har forpligtet sig til at blive en klimapositiv forretning i 2030. Det indebærer blandt andet, at alle produkter til den tid skal være designet til at blive genbrugt, repareret eller genanvendt – i dag består 60% af IKEAs produkter af fornybare materialer og 10 % af genanvendte materialer.

Cirkulært forbrug vinder frem

Sidste år benyttede IKEA også Black Friday til at slå et slag for et mere cirkulært forbrugsmønster. Da lykkedes det blandt andet at få mere end 3000 brugte produkter tilbage via servicen Gensalg, så de kunne blive solgt igen og få et nyt liv – i et nyt hjem.

- Det er utrolig positivt, at vi kan se, at vores kunder rent faktisk er villige til at bidrage til den bæredygtige omstilling, når vi stiller muligheden til rådighed. Derfor bliver vi ved med at udvikle løsninger, der skal inspirere til at gå den cirkulære forbrugsvej.

Ifølge Christian Mouroux Pedersen er genbrugstankegangen ikke kun vigtig af klimahensyn. Der er også en økonomisk gevinst ved at handle brugt fremfor nyt i en tid med historisk høj inflation.

- I en tid hvor vilde prisstigninger har ramt alle danskere, er det mere oplagt end nogensinde at kigge på, hvordan levetiden på ens møbler kan forlænges. Vi skal gøre det nemmere og mere tilgængeligt for forbrugerne at forlænge levetiden på deres møbler. For eksempel ved at pifte dem op, så man ønsker at beholde dem længere selv eller ved at sælge dem tilbage, så andre kan få gavn og glæde af dem, siger Christian Mouroux Pedersen.

Rikke Andersen

Pressekontakt Pressechef Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed 50762978
Pressevagt

Pressekontakt Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed +45 25 19 54 31
Lizanette Holm

Pressekontakt Kommunikationschef +45 25195371

IKEA Danmark

At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker – det er IKEAs vision. Vores forretningsidé er at tilbyde et bredt sortiment af funktionelle og veldesignede produkter til boligindretning til priser, der er så lave, at så mange mennesker som muligt har råd til at købe dem. Det er den centrale idé bag alt, hvad IKEA laver – fra produktudvikling og indkøb til de metoder, vi bruger for at sælge vores produkter i IKEA varehuse verden over.