På trods af coronakrisens udfordringer blev 2021 et tilfredsstillende år for IKEA Danmark.

IKEA øger omsætningen og skærper bæredygtighedsfokus i et udfordrende år

Omsætningsvækst giver et tilfredsstillende resultat for IKEA Danmark i seneste regnskabsår. Trods restriktioner og lukkede varehuse er det lykkedes at skabe både økonomisk og bæredygtig fremgang, lyder det fra adm. direktør Johan Laurell, der sender en særlig tak til medarbejderne for en ekstraordinær indsats.

2021 blev på trods af coronakrisens udfordringer et tilfredsstillende år for IKEA Danmark. Takket være en ekstraordinær medarbejderindsats præsenterer virksomheden i dag en omsætning på 4,9 mia. kr. og et resultat efter skat på 348 mio. kr. samt en vækst i omsætningen på 2%.

Den flotte fremgang kommer efter et år, der har budt på lukkede varehuse som følge af coronapandemien og forsyningsudfordringer, som har ramt virksomheder verden over. Derfor er det en stolt og tilfreds adm. direktør i IKEA Danmark, Johan Laurell, der i dag gør status over året.

- Ovenpå endnu et år hvor coronapandemien har givet udfordringer, skylder vi en enorm tak til vores medarbejdere for deres evne til igen at omstille sig omstændighederne og yde en ekstraordinær indsats i fællesskab. Det flotte resultat er i høj grad skabt af dem. De er overkommet en masse udfordringer ved at finde nye løsninger lynhurtigt i en tid, hvor vi har måttet tilpasse os kundernes ændrede handlemønstre og efterspørgsel. Vi står klar til at investere yderligere i nye services og i en bæredygtighed fremtid, som fortsat er en grundlæggende prioritet for IKEA, siger Johan Laurell.

Solidt onlinesalg og bedre brugeroplevelse
Med lukkede varehuse fra den 17. december 2020 samt januar, februar og halvdelen af marts har mange kunder i stedet handlet på IKEA.dk, som i det forgangne år udgjorde 33% af den samlede omsætning.

- Vi vil fortsætte med at udvikle kundeoplevelsen både fysisk og online. De forskellige kanaler skal komplementere hinanden og give kunder mulighed for at handle lige dér, hvor de foretrækker at møde os. Vi har udviklet vores varehuse til at blive endnu mere relevante for vores kunder og introduceret nye services løbende, som skal gøre det nemmere og mere fleksibelt at handle i IKEA, siger Johan Laurell.

Bæredygtig bevægelse mod 2030
Det gode finansielle resultat er ikke det eneste, som IKEA Danmark måler sin succes ud fra. Dag for dag bliver klimaudfordringerne mere presserende, og derfor er det bæredygtige fokus intensiveret ved indgangen til dette årti med blot 10 år til at indfri virksomhedens mål om at blive en cirkulær, klimapositiv forretning i 2030.

- Vi er på en rejse mod at blive en klimapositiv virksomhed i 2030. Det indebærer, at vi som virksomhed er en del af løsningen på klimaets udfordringer og er med til at skabe et bedre og mere bæredygtigt liv for de mange mennesker - både på kort sigt og for kommende generationer. Vi har i indeværende år omdannet vores arealer omkring varehusene til vild natur med fokus på biodiversitet, vi har lanceret genbrugsservices og øget vores salg af mere bæredygtige produkter. Vi stræber efter hele tiden at gøre vores egen drift grønnere og inspirere kunderne til at leve bæredygtigt i hjemmet. For os handler det om at skabe en bevægelse, som leder frem mod en mere bæredygtig fremtid, siger Johan Laurell.

Note: Regnskabstallene for forretningsåret 2021 er endnu ikke reviderede

Pressevagt