Sådan indretter du et hjem med plads til leg

I en travl og hektisk hverdag kan det ofte være svært at finde plads til det nødvendige pusterum, det kræver at balancere familie, venner og arbejdsliv. Derfor giver Henriette Ekholm, chef for indretning og kommunikation hos IKEA, fem bud på hacks til en indretning, der giver plads til leg og kreativitet i hjemmet.

De fleste af os forbinder leg med den umiddelbare og barnlige fantasi, hvor grænser og regler ikke eksisterer, men derimod lader sig forme i takt med legens udfoldelse. Men faktisk bør både børn og voksne forsøge at skabe plads til leg og kreativitet i den travle hverdag, da det skaber ro og sænker stress, viser undersøgelser fra IKEA.

- Leg behøver ikke kun at være, som vi kender det fra børn. Leg kan være mange ting, og vi er nået frem til en definition, der hedder ”leg er at deltage i en aktivitet, der er sorgløs, tilfredsstillende og spontan”, så det handler i bund og grund om at give slip og gøre plads til det personlige og kreative, siger Henriette Ekholm, chef for indretning og kommunikation hos IKEA Danmark, og fortsætter:

- Ved at gøre plads til legen i vores indretning, kan vi skabe nogle spændende boliger, der udtrykker, hvem vi er som individer. Det gælder om at indrette sin bolig kreativt og skabe rum til, at vi kan dyrke vores hobbyer, uanset om det bare er at indrette et nyt hjørne af stuen eller et større projekt med omfattende ændringer.

IKEA står bag verdens mest omfattende forskning om leg, og én af resultaterne her er, at det rette fysiske miljø omkring en, ofte er det, der udløser kreativitet og leg. Derfor guider Henriette Ekholm her til en række spændende indretningsløsninger, der giver plads til leg og lægger op til kreativitet i hjemmet:

5 tips der giver dig mere plads til leg og hobbyer i hjemmet:

1. Lad dig inspirere

Før du går i gang med et større indretningsprojekt, kan det være en god idé først at lede efter gode og spændende løsninger, der kan inspirere. Her kan et moodboard være en god måde at samle inspiration på og samtidigt skabe et overblik. Hvad drømmer du om, og hvilke behov har du? Gennem moodboardet kan du mikse farver og mønstre og sammensætte dine skøre idéer, så du får en fornemmelse af, hvad der fungerer.

2. Sæt farve på dit hjem

En nem måde at få mere personlighed ind i indretningen kan være ved at male. Vælg gerne en farve, der arbejder sammen med tonerne i møbler og tekstiler, så du i stedet kan mikse og lege med materialer. Kig desuden gerne på hjemmets flader og overvej om du i stedet bør male loftet og holde væggene hvide. Der er mange måder at male sit hjem på, og nogle gange kan den mere utraditionelle også være den mest givende. Lige for tiden er der især fokus på de mørke og mættede farver, så prøv at gå efter dem.

3. Lad ikke rummets funktion begrænse

Når man indretter, er det vigtigt ikke at lade sig begrænse af rummets oprindelige funktion. Køkkenskabe kan også passe i dagligstuen eller på badeværelset - det handler bare om at se muligheder. Måske skal lågerne mikses eller i stedet udgøre rammen til en ny seng. Det vigtigste er, at de optimerer pladsen og giver mere opbevaring til eksempelvis hobbyprojekter.

4. Leg med tekstilerne

Hvis du ikke er klar til at male dit loft eller rykke køkkenskabene ind i stuen, kan det i stedet være en idé at lege med tekstiler, som hurtigt kan skiftes igen, hvis man fortryder. Ved at overtrække stole eller en simpel plade og lade den indgå i indretningen, kan det give både leg og identitet til rummet. Tekstiler er desuden lydabsorberende og kan derfor være med til at skabe en god akustik, hvis der skal spilles spil eller på instrumenter.

5. De små detaljer tæller også

Ofte kan de små ting også være med til at gøre en stor forskel. Skift fx benene ud på sofaen, eller sæt nye håndtag på dine låger. Ved at ændre de små detaljer vil du opdage, at det hurtigt kan forvandle et rum og skabe plads til en helt ny kreativitet og leg.

Om IKEA Play rapport

• ”Leg er at deltage i en aktivitet, der er sorgløs, tilfredsstillende og spontan”. Det er ifølge IKEA definitionen af leg, som man kan læse meget mere om i IKEA Play rapport her.
  • De seneste resultater fra IKEA om legs betydning er samlet i IKEA Play Report 2017, som sammen med de to foregående rapporter fra IKEA udgør verdens mest omfattende forskning om leg.
  • 8 måneder har det taget at lave undersøgelsen, som sammenfatter skrivebords-research, gennemgang af litteratur og en kvalitativ tilgang, hvor 352 personer i alderen 2-90 år i Kina, Tyskland og USA blev interviewet.

Pressevagt

Pressekontakt Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed +45 25 19 54 31