Arbejdsglæde og omsætning vokser hos ILVA og IDEmøbler

En målrettet indsats for at højne medarbejdernes trivsel har givet resultat hos ILVA og IDEmøbler. 97 pct. af medarbejderne har deltaget i en ny analyse, som viser, at arbejdsglæden er steget markant. Ledelsen er ikke i tvivl om, at det har betydning for, at omsætningen i de to møbelkæder også er stigende.

Der er store smil hos ILVA og IDEmøbler. Ikke kun ude i butikkerne, men også på lagrene og på hovedkontoret hos IDdesign, der driver de to møbelkæder. I løbet af tre år er medarbejdernes arbejdsglæde og engagement nemlig vokset markant.

- Vi har en klar ambition om at være Danmarks bedste arbejdsplads, så vi er ikke i mål endnu. Men resultatet er en vigtig milepæl i et årelangt, strategisk arbejde, siger IDdesigns direktør Michael Christiansen.

Siden 2014 har IDdesign målt medarbejdernes trivsel hvert år. I den første analyse lå tilfredsheden under gennemsnittet for dansk detailhandel, men siden er det kun gået opad, og nu ligger arbejdsglæden hos medarbejderne i ILVA og IDEmøblere et stykke over gennemsnittet.

- Det er afgørende, at vores medarbejdere trives godt og er stolte af at arbejde hos os, for jeg er helt overbevist om, at tilfredse medarbejdere giver tilfredse kunder, konstaterer Michael Christiansen.

Resultat af målrettet indsats

De seneste år har IDdesign derfor arbejdet målrettet på at øge medarbejdernes trivsel. Blandt andet bliver der ud fra trivselsundersøgelsen udarbejdet en handlingsplan for hver enkelt butik og afdeling, og medarbejderne får bl.a. tilbudt uddannelse og træning. Hvert kvartal bliver der fulgt op på handlingsplanerne, og efter et halvt år mødes direktionen med en række medarbejdere til et midtvejsseminar for at evaluere og justere indsatsen.

- Vi bruger mange ressourcer på at øge arbejdsglæden, fordi vi mener det er en god og vigtig investering. Vi kan se, at det tiltrækker og fastholder de dygtigste medarbejdere og dermed sikrer vores kunder den bedste service. Helt konkret udmønter det sig i omsætningen i ILVA og IDEmøbler, som er steget i takt med arbejdsglæden, lyder det fra Michael Christiansen.

97 procent har deltaget

Undersøgelsen af medarbejdernes arbejdsglæde er udarbejdet af det uafhængige analysebureau FactFactory, der især arbejder med trivselsmålinger inden for detailhandlen. Her bider man især mærke i, at 97 procent af medarbejderne hos ILVA og IDEmøbler har deltaget i årets undersøgelse.

- At så mange medarbejdere vælger at besvare spørgsmålene er i sig selv positivt. Det viser, at de interesserer sig for deres arbejdsplads og føler, at deres mening tæller og kan føre til forandringer, siger Henrik Johan Nielsen, direktør i FactFactory.

Desuden fremhæver han, at butiksmedarbejdernes arbejdsglæde er steget til samme høje niveau på tværs af de to møbelkæder.

- I løbet af få år har ILVA og IDEmøbler taget et kvantespring i arbejdsglæde. Det er virkelig flot, at de kan blive ved med at øge medarbejdernes trivsel, for jo højere du kommer op, jo mere kræver det. Det viser, at IDdesign er gode til at arbejde med resultaterne og brede løsningerne ud til alle butikker og alle medarbejdere, lyder det fra Henrik Johan Nielsen.

De parametre, der ifølge analysen betyder mest for butiksmedarbejderne i ILVA og IDEmøbler, er muligheden for personlig udvikling, kompetent ledelse og gode kollegaer.

• Københavns Kommune - Amager Vest

ILVA har 7 bolighuse i Danmark og 1 bolighus i Sverige. Hertil kommer 1 tilknyttet bolighus i Island. IDEmøbler har 38 bolighuse i Danmark. Dertil kommer et på Færøerne og et på Island.