Tag hul på den digitale omstilling

Måske indscanner I virksomhedens kvitteringer, bilag og dokumenter og gemmer dem elektronisk, men der skal mere til, hvis I vil have det fulde udbytte af smart teknologi og digitale processer i regnskabs- og økonomiafdelingen. Det betaler sig.

I hverdagen er det måske ikke så krævende at taste bilag ind i et regnskabsprogram eller at håndtere de fakturaer og dokumenter, der kommer med post og e-mail. Men samlet set løber tidsforbruget, tastefejlene og de manuelle processer op.

Det er der mange omkostninger forbundet med, og i disse år dukker der flere og flere digitale løsninger op, som kan automatisere arbejdet i virksomhedernes regnskabs- og økonomifunktioner.

Det giver virksomhederne mulighed for at frigive ressourcer, som i stedet kan kanaliseres over til opgaver, der skaber mere værdi end tastearbejde.

Grundvilkår for fremtiden

Der er mange gode grunde til, at man som virksomhed bør give sine systemer og arbejdsgange et grundigt eftersyn og gøre op med fastgroede vaner.

”Vi foretager tit meget kortsigtede cost-benefit analyser: Betaler det sig her og nu at indføre digitale løsninger? Orker vi at ændre rutiner og vaner, der fungerer fint til daglig? Vi glemmer at se et par år frem, og dermed afskærer vi os fra nogle af de muligheder, digitaliseringen bringer med sig. Det kan være en rigtig god investering at se på, hvordan man som virksomhed skaber sig nogle grundvilkår, der rækker frem i tiden,” siger Simon Okkels, partner og it-chef i inforevision.

Pas på de-digitalisering

”Vi hjælper mange virksomheder med at analysere deres arbejdsgange. Vi ser regelmæssigt, at emner, der allerede er digitaliseret via fx indscanning, faktisk bliver de-digitaliseret senere i processen, fordi man printer elektroniske fakturaer og bilag ud eller fører et papirarkiv parallelt med det digitale. Det er ikke særligt effektivt og rummer en stor risiko for fejl og ineffektivitet,” siger Simon Okkels.

Derfor handler det om at skabe et digitalt flow, der understøttes af virksomhedens it-systemer og arbejdsgange. Lige nu er et godt tidspunkt at kigge på de løsninger, som de etablerede økonomisystemer i markedet tilbyder.

Vil du vide mere?

Du er altid velkommen til at kontakte infoit, hvis du vil vide mere om digitalisering af forretnings- og økonomisystemerne i din virksomhed. Denne artikel er også bragt i kundebladet infoupdate 2019.

Simon Okkels
Partner, it-chef