Milliardbeløb til sundhedsteknologi

Milliardbeløb til sundhedsteknologi

Danske Regioner annoncerede i dag tankerne om et investeringsprogram for teknologi i sundhedssektoren. Potentialet er et trecifret milliardbeløb.

Regionerne vil arbejde for at starte et investeringsprogram, så man mere effektivt kan afprøve ny teknologi i sundhedssektoren, og dermed hurtigere kan få bedre løsninger ud til patienterne.

Det passer rigtigt godt med IT-Branchen holdning, der i sidste uge var ude med en opfordring til yderligere investering i borgernær sundhedsteknologi.

”Vores sundhedssystem står overfor en kæmpe omvæltning i takt med, at vi får flere ældre og flere kronikere i samfundet. Hvis ikke vi genopfinder den måde vi leverer sundhedsydelser på, har vi i fremtiden ikke engang råd til den service, som borgerne oplever i dag,” udtaler Freddy Lykke, formand for IT-Branchens Sundheds-it udvalg.

Spar 180 milliarder ved at bruge kendt teknologi
Kigger man over på den anden side af Øresund, er Sverige i gang med samme øvelse. I Sverige regner man med, at de kan spare 180 milliarder over 10 år – bare ved at udbrede allerede kendt og testet teknologi til flere områder i sundhedssektoren.

”Vi taler mange gange om guldet for enden af den teknologiske regnbue, men i det her tilfælde står vi stort set med fødderne plantet i skattekisten. For mange af løsningerne findes allerede. Vi skal bare blive bedre til bruge dem, så kan vi give bedre service overfor borgerne og spare sundhedsvæsenet for rigtigt mange penge,” siger Freddy Lykke.

Ikke flere pilotprojekter
Som den svenske analyse også viser, findes de helt store gevinster ved at bruge allerede kendt teknologi, som man ikke behøver at eksperimentere og teste yderligere.

”Vi kan ikke genopfinde vores sundhedsvæsen ved at iværksætte endnu en underskov af pilotprojekter. Hvis vi skal indfri potentialet må vi ikke tænke for småt. Midlerne bør bruges til at bringe ny teknologi ud til sundhedspersonalet og borgerne i stor skala,” forklarer Freddy Lykke.

IT-Branchen peger endvidere på, at investeringsprogrammet ikke kan stå alene. Det bør suppleres med initiativer, der giver de enkelte hospitaler, praksisser og kommuner incitament til at gå i gang med den omstilling, der følger med nye digitale værktøjer. Det kan f.eks. være økonomiske incitamenter i form af takster, bloktilskud mv. der sikrer at omstillingen bliver prioriteret og at teknologierne bliver brugt.

”Et investeringsprogram kan give et tiltrængt skub til udbredelsen af ny teknologi. Men organisationen og arbejdsgangene skal følge med, før vi opnår gevinsterne. Det er brug for at omorganisere de regionalt og kommunalt opdelte sundhedsydelser. Det er på tide med en strukturreform på sundhedsområdet, så de nuværende sektorgrænser ikke står i vejen for de åbenlyse gode sundhedsforløb for borgerne,” slutter Freddy Lykke.