Mobildata tager et nyt spring i generelt stigende datatrafik

Mobildata tager et nyt spring i generelt stigende datatrafik

Der er fortsat en voldsom vækst i datatrafikken, viser telestatistikken for første halvår af 2023, som Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) netop har offentliggjort.

I slutningen af 2022 rundede danskernes mobildata for første gang 1.000 milliarder MB, og den udvikling er fortsat i 1. halvår af 2023, hvor datatrafikken via mobilen nåede op på svimlende 1.249.321.781.264 MB. En stigning på 21,2% på bare et halvt år.

”Mobilkunderne har trykket på speederen og givet datatrafikken et stort nøk op. Selskaberne har en succes med at sælge mobilt bredbånd til danskerne, og de nye 5G-mobilnet følger fint med på grund af øget hastighed og kapacitet,” siger Poul Noer, fagchef for telepolitik i Dansk Erhverv og fortsætter:

”Danmark har en rigtig god mobildækning, men den stigende mobildatatrafik er også en påmindelse om, at forbrugerne og samfundet ikke står stille. Nye datatunge tjenester og øget brug af f.eks. cloudservices og AI kræver en fortsat udbygning af mobilnettet. Der er derfor brug for rammevilkår, der tilskynder selskaberne til fortsat at investere i stærk dækning og cybersikkerhed samt ikke mindst miljøvenlige netværk.”

Datatrafikken på fastnettet stiger også
Det er dog især det faste, kablede net, der transporterer danskernes datatrafik. Her blev der i 1. halvår 2023 sendt 6.445.017.000.000 MB – Altså tæt på seks gange så meget datatrafik som på mobilnettet.

”Det er fastnet bredbåndsforbindelser, der trækker det store læs i danskernes digitale dagligdag. Trafikken er støt stigende og fordoblet på bare fem år. Det tegner godt for Danmarks digitale udvikling, at et stigende antal danskere får hurtige bredbåndsforbindelser, så de får bedre adgang til f.eks. at arbejde hjemmefra, streame tv eller benytte offentlige digitale tjenester,” siger Martin Jensen Buch, chefkonsulent med ansvar for digital infrastruktur i IT-Branchen.

Du kan læse hele telestatistikken her
.

IT-Branchen - Vi giver dig koden til vækst
IT-Branchen hjælper hver dag vores medlemmer, branchen og samfundet med at vokse.

Vi brænder for at skabe et digitalt samfund for alle. Et samfund i vækst, og hvor Danmark står som et globalt fyrtårn, fordi vi udnytter teknologien til gavn for klimaet, økonomien og det enkelte menneske.

Vi lader ildsjælene hos vores medlemmer sætte retningen for en bedre fremtid. Det gavner Danmark, erhvervslivet, den enkelte borger og vores medlemsvirksomheder.