Jeep Avenger - karismatisk, kompakt, Jeep

Jeeps første fuld-elektriske SUV offentliggjort i Paris - Jeep® Avenger

• Jeeps første fuld-elektriske SUV offentliggjort for presse og offentlighed ved Paris Motor Show - Jeep® Avenger
  • En Jeep til Europa – Avenger tilbyder sig til det europæiske B-SUV segment
  • Kompakt men stadig en hårdfør Jeep – Store skærme og hjul, høj frihøjde, gode til- og frakørselsvinkler og Selec-Terrain®
  • 400-volt elektrisk motor, 115 kilowatt og 260 Nm moment samt et 54 kWt batteri
  • 400 km rækkevidde WLTP kombineret og 550 km i by
  • Ny Avenger er første model i en række af nye fuld-elektriske Jeep SUV-modeller i Europa
  • Jeep vil frem mod 2025 introducere fire fuld-elektriske SUV’er i Europa med målet om at blive verdens førende elektriske SUV mærke

Ved Paris Motor Show 2022 præsenterede Jeep i dag den helt nye Jeep Avenger – mærkets første fuld-elektriske bil.

Jeep Avenger er første model i en perlerække af nye fuld-elektriske SUV-modeller fra det amerikanske bilmærke, der alle har det europæiske marked i fokus. Det sker som led i Jeeps offensive elektrificeringsstrategi, der skal gøre mærket til verdensledende inden for elektriske SUV’er.

Avenger er bygget på Stellantis’ CMP-platform og er designet og udviklet som en Jeep med alt hvad det indebærer. Jeep Avenger er en kompakt hårdfør B-SUV med Design, funktionalitet og teknologi i centrum.

“Den nye Jeep Avenger repræsenterer en milepæl for mærket. Den er den første af en lang række helt nye fuld-elektriske Jeep modeller til at blive introduceret i Europa”. Sagde Christian Meunier, Jeep brand CEO. “Den tilbyder Jeep-egenskaber skalleret til en størrelse bil, der passer det europæiske marked. På Paris Motor Show viser vi, hvorfor den repræsenterer et stærkt Jeep-alternativ til konkurrenterne i B-SUV segmentet”.

Avengers mission i Europa

B-SUV segmentet er Europas anden største, og man regner med at salget vil nå 2,2 millioner biler i 2023, hvilket svarer til én femtedel af det samlede bilsalg i Europa. Med sine kun fire meter i længden, er Avenger designet med det europæiske B-segment for øje og placerer sig lige under Renegade i Jeeps model portefølje.

“Jeep Avenger er den første fuld-elektriske Jeep”. Sagde Antonella Bruno, Head of Jeep Europe i Stellantis. “Den vil blive den nye indgangs-model til Jeep-mærket og fuldende vores tilstedeværelse i SUV-segmenterne. Vi regner med, at den vil blive vores bedst sælgende model i 2024. Avenger tilfører et nyt niveau til mærkets elektrificering og repræsenterer endnu et skridt i Jeep-mærkets evolution”.

Helt ny elektrisk drivlinje

Avenger er udstyret med en 400 Volts elektriske drivlinje, der er udviklet af Emotors (en virksomhed grundlagt af Stellantis og Nidec Leroy-Somer Holding) og yder 115 kW svarende til 157 hestekræfter og 260 Nm moment.

Batteriet på 54 kWt, der også er produceret af Stellantis, er særdeles energieffektivt og består af 17 moduler og 102 Lithium-Ion celler, der giver en kombineret WLTP rækkevidde på 400 kilometer. Batteriet er placeret under for- og bagsæder samt center-konsollen og er i bedste Jeep-stil beskyttet af den høje frihøjde og de forstærkede bundplader til brug ved off-road kørsel.

Jeep Avenger kan hurtiglade med op til 100 kW, og det tager 24 minutter at oplade fra 20 til 80%. På en 11 kW hjemmelader tager det 5,5 timer at lade bilen op.

Stadig en hårdfør Jeep

Den nye Avenger fornægter ikke sine Jeep-rødder. Det er den første forhjulstrukne Jeep, der er udstyret med Selc- Terrain® og automatisk motorbremse (Hill Descent Control). Selec-Terrain® systemet har seks køreprogrammer: “Normal” til hverdags kørsel, “Eco” til at forlænge rækkevidden, “Sport” for en mere dynamisk køreoplevelse, “Snow” til maksimalt greb på sne- og isglatte veje, ”Mud” bruges til at optimere trækkraften i mudder og jord og ”Sand” minimerer risikoen for at side fast ved kørsel i sand.

Jeep Avenger er med sine 4,08 meter længden (16 cm kortere end Renegade) en kompakt bil med små udhæng for og bag, høj frihøjde, store skærme og store hjul, hvilket fremhæver designet, og får den til at skille sig ud i segmentet. Det ser ikke bare godt ud, men har også en funktion. Med sin høje frihøjde på 200 mm, en rampevinkel på 20o og store til- og frakørselsvinkler på hhv. 20oog 32o, er Avenger forberedt til både off-road og stejle parkringsramper i byerne.

Jeep Design – Nyt men genkendeligt

Avengers design er en moderne fortolkning af Jeeps design DNA. Den ikoniske grill med de syv vertikale rektangler, de svulmende trapez-formede hjulkasser og skærme, der gør bilen stærk og robust at se på, og de store hjul leder alle tankerne hen på tidligere tiders Jeep-modeller. Nyere Jeep designelementer er også blevet tilføjet. Fx den svævende C-stolpe ligesom baglygterne formet som et ”X”, inspireret af de klassiske X benzindunke, også er at finde på Avenger.

Men det rå og robuste design har også en funktion. I Europa sker ca. 70% af sammenstød ved lav fart eller ved parkeringspladser. Derfor er Jeep Avengers kofangere og beklædning hele vejen rundt om bilen lavet i et polymer-materiale, der er slidstærkt og gennemfarvet, så skrammer ikke så nemt opstår og er svære at se. Forlygterne er placeret højt og beskyttet af grillen, så de ikke kommer i karambolage i tilfælde at et uheld.

Funktionel og rummelig kabine

I interiøret fortsætter form-følger-funktion temaet. Instrumentbordet, der er inspireret af Jeep Wrangler, består at et robust vandret panel, der indeholder alt fra luftdyser, ambientlys samt en 10,25 tommer touch-skærm.

Midterkonsollen er udstyret med hele 34 liters opbevaringsrum. Den er designet til at være fleksibel og modulær med rum, der kan justeres i størrelse eller samles helt for at skabe plads til større objekter. Under den automatiske gearvælger er endnu et opbevaringsrum beskyttet af et cover (inspireret af et tablet cover), hvor telefonen kan oplades og samtidig opbevare en 1,5 liters flaske.

Også baggagerummet, der rummer 380 liter, er gjort praktisk. Her er læssehøjden nede på 720 mm, og baggagerums åbningen er over en meter bred. Bagklappen elektrisk med ”hands-free” funktion.

Uconnect infotainment

Avengers brugerflade er 100 procent digital. Infotainment systemet er i alle versioner udstyret med en 10,25 tommer skærm, der kan personificeres med widgets relevante for den enkelte bruger. Instrumenthuset kommer i to skærmstørrelser, 7 eller 10,25 tommer, og den nye Jeep har også trådløs Apple CarPlay og Android Auto som standard.

Bilen er altid online, hvilket dels sørger for at bilen kan opdateres ”i skyen” men sikrer også at bilen kan styres på afstand. Fra Jeeps Mobile App kan Avenger lokaliseres, låses op og i, tjekke batteri niveau, indstille forvarmning og klimaanlæg, igangsætte opladning og sågar kommunikere med bilen via stemmeassistent.

Avancerede sikkerhedssystemer

Jeep Avenger kommer med et stort line-up af sikkerhedsudstyr. Her kan bl.a. nævnes level 2 selvkørende funktioner som adaptive fartpilot, vejbaneassistent og trafikalarm. Den har automatisk skiltegenkendelse, automatisk nødbremse med fodgænger og cyklist genkendelse, træthedsalarm, blindvinkel assistent, 360 graders parkeringssensor med aktiv parkeringsassistent og 180 graders bakkamera med drone vinkel.

Skal bygges i Tychy i Polen

Den nye kompakte Jeep skal bygges på Stellantis fabrikken i Tychy i Polen. Jeep Avenger kommer til Danmark i 2023, men det er endnu uvist

Kategorier

Jeep blev grundlagt i 1941 og er et globalt ikon, der er anerkendt over hele verden for sine SUV'er og deres uovertrufne offroad-evner. Som producent af den ikoniske Willies JEEP, er mærkets DNA i dag passion, frihed, eventyr og autenticitet – en filosofi man ser i alle Jeeps produkter.

Jeep sælges i dag i mere end 140 lande i verden, de seneste år med et salg på over 1 mio. biler, der produceres på ti fabrikker i seks lande.

Jeep er en del af Stellantis, som designer, udvikler, fremstiller og sælger køretøjer og relaterede dele, tjenester og produktionssystemer over hele verden. Stellantis’ bilmærker omfatter Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.

Jesper R. Hermann

Pressekontakt 26240307