Boligselskaber giver børnene en stemme

Boligministeren var med, da Boligselskabet AKB, Rødovre lagde hus til en konference om et nationalt projekt om børnedemokrati

Et nationalt projekt om børnedemokrati har resulteret i positive erfaringer, som blev formidlet på en konference i Rødovre den 21. november 2019. Projektet er gennemført i perioden 2017-19 i boligselskaber i Rødovre, Slagelse, Aalborg og Odense.

For Søren Lillevang, ejedomsleder i Boligselskabet AKB, Rødovre og en af ildsjælene i projektet, er børnenes indflydelse en mærkesag:

”Vores mål er, at der bliver lovgivet om at give børn en stemme, fordi det her med børnedemokrati giver så meget mening. For børnene og for boligområderne.”

Der var positive tilkendegivelser fra boligministeren, som deltog i konferencen.

”Jeg tror, det er vigtigt, at vi fra start af ved, at alle har noget at bidrage med. Og det, at flere bliver inddraget, har en værdi. Jeg glæder mig til at høre mere om projektet og håber, at I børn også vil deltage - ranke ryggen og sige jeres mening,” sagde Kaare Dybvad Bek.

Og det gjorde de.

Aktive børnedemokrater

De aktive børnedemokrater var talstærkt repræsenteret – nogle havde rejst helt fra Aalborg for at være med. De fortalte om, hvordan det er at deltage i en børnebestyrelse og få indflydelse på deres boligområde fx designe en bålplads, arrangere affaldsindsamling eller gameraften med computerspil. Og om de mere sociale og personlige erfaringer.

”Man kan komme ud med sine holdninger. Det har også påvirket mine fremlæggelser i skolen. Og når jeg er på arbejde i Føtex, er jeg blevet mere åben overfor mennesker”, sagde Mina, børnedemokrat fra Boligselskabet AKB, Rødovre.

Mindre uro og hærværk

De lokale driftsfolk kunne fortælle om mindre uro og hærværk, efter involvering af børnene. Fx i Odense, hvor børnene har deltaget i dekorering af 11 robotplæneklippere, der også har fået nummerplader med navne.

”Nu bliver der passet på dem, og børnene er begyndt at hjælpe med at holde øje med dem. Så kommer de jo løbende og fortæller mig, hvis én er på afveje: ’Grethe’ ligger i buskene og kan ikke komme ud’,” fortalte Jesper Nielsen, ejendomsleder i Civica.

Erfaringerne fra projektet om børnedemokrati er samlet i inspirationshæftet ’Giv børnene en stemme i boligområderne’

Parterne bag projektet

Projektet om børnedemokrati er støttet af den almene forsøgspulje under Trafik, Bygge og Boligstyrelsen og VELUXFONDEN.

Projektet er udviklet af Boligselskabet AKB, Rødovre og Konradi – liv i og mellem husene.

Projektområderne er:

• Elmelunden, Civica, Odense