Ny forskning chokerer!

I mange år har det været almen viden, at huskatten var i familie med løver og tigre. Men en ny opdagelse har nu vendt det hele fuldstændigt på hovedet.

Ved et universitet i Berlin er man nemlig nu kommet frem til, at den almindelige huskat har en langt mere eksotisk herkomst. "Vi var først noget chokeret, da vi fik svarene, men da vi læste rapporten, gav det egentlig god mening", udtaler Kattens Værns direktør Therese Wilbert. Ny forskning viser nemlig at den almindelige huskat er genetisk mere sammenlignelig med Anarhichas Lupus, også kendt som havkatten. Kigger man udelukkende på deres muskulatur og skelet, bliver ligheden slående.

Huskatten har for mere end 3000 år siden, udviklet sig fra et liv i havet til at blive et dyr på land. Forskere vurderer at udviklingen skete, da der dengang var stor mangel på føde i havet.

Ved Kattens Værn, hvor de til dagligt hjælper vilde og herreløse katte på land, har rapporten resulteret i at foreningen nu udvider deres felt. "Vi har siden 1933 taget ansvar for Danmarks vilde og herreløse katte. Om end havkatten er en noget usædvanlig kat, så skelner vi ikke. Derfor har vi i samråd med bestyrelsen besluttet, at vi selvfølgelig også vil gøre vores bedste for at hjælpe den vilde havkat.
Vi er lige nu ved at undersøge mulighederne for at anskaffe os en båd der kan hjælpe os, når vi skal ud og hjælpe havkatte på dybt vand. Flere af katteinspektørerne har desuden taget et dykkercertifikat, således at de nu også er klædt på til at indfange og hjælpe nødstedte havkatte", slutter Direktør Therese Wilbert.

Kattens Værn er blandt Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Siden 1. marts 1933 har foreningen arbejdet for at forbedre forholdene for kattene i Danmark.

Kattens Værn har specielt fokus på de vilde katte. Det anslås, at der lever i omegnen af en halv million herreløse katte i Danmark. Kattene kan ikke klare sig selv – selvom mange fejlagtigt tror, det er tilfældet. Vi arbejder både med de vilde og de tamme herreløse katte.