Den helt nye Kia EV6 byder på klassens højeste niveau af sikkerhed og komfort

Den helt nye Kia EV6 byder på klassens højeste niveau af sikkerhed og komfort

Fredericia, den 18. august 2021 – Den meget efterspurgte eldrevne Kia EV6 crossover er blevet udstyret med klassens højeste niveau af sikkerhed og komfort – herunder en lang række avancerede førerassistentsystemer (ADAS). De innovative og højteknologiske funktioner i EV6 reducerer mange af de risici og den stress, som er forbundet med kørsel, og systemerne beskytter personerne i bilen og andre trafikanter, samtidig med at de gør enhver køretur til en virkelig afslappende og intuitiv oplevelse.

Sikker og komfortabel kørsel

For at sikre at sikkerheden og komforten er i top, når man kører på motorvejen, er EV6 udstyret med Kias nyeste Highway Driving Assist 2 (HDA 2)-pakke. Ved hjælp af radarer, som er placeret rundt omkring på bilen, hjælper systemet føreren med at holde en indstillet afstand og hastighed i forhold til det forankørende køretøj, mens Lane Following Assist (LFA)-teknologien sørger for at holde bilen centreret i kørebanen. Med den navigationsbaserede Smart Cruise Control med Curve Control (NSCC-C) kan systemet sænke bilens hastighed, når bilen kører igennem sving, og genoptage hastigheden, når forholdene tillader det.

I tilfælde af at et andet køretøj kører meget tæt på, griber HDA 2 hjælpende ind ved at justere bilens placering i vognbanen for at undgå enhver risiko for en kollision. Det er nu også nemmere end nogensinde før at skifte vognbane. Når føreren har hænderne placeret på rattet, og bilen kører hurtigere end en given hastighed, vil et tryk på blinklysarmen få bilen til automatisk at køre ind i den pågældende vognbane.

EV6 er udstyret med systemerne Blind-Spot View Monitor (BVM) og Blind-Spot Collision Avoidance Assist (BCA), der sikrer, at vognbaneskift sker sikkert hver gang. BVM fungerer som et ekstra sæt øjne for føreren, fordi systemet eliminerer førerens blinde vinkel i både venstre og højre side via den komplet digitale 12,3” instrumentenhed i EV6. BCA anvender radarsensorer til at advare føreren om køretøjer, der nærmer sig, og systemet aktiverer bremserne, hvis der er fare for kollision i forbindelse med et vognbaneskift.

At køre sikkert gennem vejkryds kan ofte være en stresset oplevelse for mange førere – især hvis der er flere vognbaner. Kias Forward Collision-Avoidance Assist (FCA)-system omfatter nu også funktionerne Junction Turning og Junction Crossing, som yder maksimal forebyggende sikkerhed ved kørsel gennem vejkryds. Hvis blinklyset i EV6 tændes, vil systemet komme med en advarsel til føreren, hvis der er risiko for en kollision med et modkørende køretøj. På tilsvarende vis vil der komme en advarsel, hvis systemet registrerer en fare fra køretøjer, som nærmer sig fra venstre eller højre side, når føreren kører ligeud gennem et vejkryds. Hvis der er øget fare for en af delene, vil systemet advare føreren og automatisk aktivere bremserne for at undgå en kollision.

En afgørende faktor i forhold til en bils sikkerhed er evnen til at kunne se og blive set. For at sørge for det allerbedste niveau af oplysning er Kia EV6 udstyret med det nye Intelligent Front-lighting System (IFS) – en teknologi, som giver mulighed for, at hver eneste lysdiode kan lyse uafhængigt af de andre, så man får oplevelsen af præcis oplysning. IFS giver føreren mulighed for at køre med permanent fjernlys uden risiko for at blænde modkørende trafikanter. Et frontkamera med genkendelsesteknologi sørger automatisk for enten at dæmpe eller lyse hver enkelt lysdiode op, hvilket giver føreren bedre udsyn, samtidig med at modkørende trafikanter beskyttes mod blænding i realtid.

Enkel manøvrering

Parkering og andre potentielt vanskelige manøvrer gøres nemmere med Surround View Monitor (SVM). Ved hjælp af kameraer vises der et 360-graders udsyn af området rundt om bilen på infotainmentskærmen i EV6. Baglæns udkørsel fra parkeringsbåse, hvor pladsen er trang, er også blevet gjort mere sikker takket være Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA). Dette højteknologiske system registrerer køretøjer, der nærmer sig fra en af siderne, når man bakker. Hvis der bliver registreret en potentiel fare for en kollision, vil systemet automatisk bremse bilen.

I forbindelse med parkering på steder, hvor pladsen virkelig er trang, kan føreren anvende Remote Smart Parking Assist (RSPA)-systemet i EV6, så besværet ved at parkere helt fjernes. RSPA er en funktion, som sætter bilen i stand til at parkere selv, uanset om føreren sidder i bilen eller ej. Ved hjælp af områdekameraer og ultralydssensorer kan EV6 fremhæve en parkeringsbås af en passende størrelse og automatisk styre ind i den pågældende parkeringsbås via automatisk betjening af speeder, bremser og gearskift. Derudover kan RSPA parkere bilen i både tværgående og parallelle parkeringsbåse.

Når først bilen er blevet parkeret, og en af bagsædepassagererne herefter skulle åbne en af dørene for at stige ud af bilen, vil Kias Safe Exit Assist (SEA)-system automatisk komme med en advarsel og låse den pågældende dør, hvis der registreres et køretøj, der nærmer sig bagfra i EV6’s blinde vinkel. Dette hjælper med til at reducere faren for en kollision og øge sikkerheden ved køreturens afslutning.

For at øge komforten er EV6 også udstyret med Kias elektriske bagklap. Når man nærmer sig bilen med EV6’s Smart Key i lommen, vil systemet genkende nøglen og åbne bagklappen automatisk og dermed give nem og komfortabel adgang til bagagerummet, hvilket er en kæmpe lettelse for dem, som har hænderne fulde.

Kia Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.koncern.nellemann.dk) med hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 40 ansatte. Kias dna er et stærkt design samtidig med en driftssikker kvalitet, som bakkes op af mærkets unikke 7 års garanti (op til 150.000 km – fri km i de første 3 år).

Kias tidlige skridt i forhold til at popularisere elbiler, placerer mærket i spidsen for elektrificeringen af den danske bilpark. Mærket har et bredt modelprogram af elektrificerede bilmodeller, hvilket naturligt medvirker til, at Kia er et af de bedst sælgende elbil-mærker.