Blødgjort drikkevand er på vej

Som den første forsyning i Danmark forbereder HOFOR at blødgøre drikkevand, inden det sendes ud til forbrugerne. Det sker i første omgang fra Brøndbyvester Vandværk, hvor Krüger designer et Pellet-anlæg til afkalkning og står for den tekniske rådgivning.

– I områder med hårdt vand medfører kalkaflejringer, at varmtvandsanlæg og installationer har kortere levetid og er dyrere at drive og vedligeholde. Desuden har vandet ringere vaskeeffekt. Alt det undgår vi, efterhånden som blødgøring af drikkevand bliver implementeret, siger chefingeniør Peter Borch Nielsen, Krüger, og fortsætter:

– Pellet-anlægget består af en tank med kvartsand. Når vandet pumpes igennem tanken, tilsættes natriumhydroxid, som bevirker, at kalken sætter sig på sandkornene. Herefter kan vandet sendes ud i ledningsnettet uden at kalken generer hos forbrugerne. Vi har tidligere skitsedesignet et anlæg til HOFOR’s vandværk i Marbjerg og Tårnby Vandværk og trækker på stærke internationale referencer fra blandt andet Holland, Frankrig og Sverige gennem vores moderselskab Veolia.

Samtlige vandværker i HOFOR’s forsyningsområde forventes udstyret med blødgøringsanlæg i 2022.

Ifølge en undersøgelse fra konsulentfirmaet COWI vil blødgøring af alt drikkevand i hovedstadsområdet medføre en besparelse på 228 mio. kr. om året.

• Naturressourcer

• blødgøring