BlueKolding renser, når strømmen er billig

– Vi arbejder konstant på at energieffektivisere vores processer. Etableringen af et avanceret SmartGrid system, hvor der er tæt samspil mellem rensning af spildevand og prisen på elmarkedet er et kæmpe skridt fremad for os. Det fortæller direktør Per Holm fra BlueKolding, der ejer Kolding Kommunes renseanlæg og dermed står for spildevandsrensning for by og opland, svarende til 10 millioner m3 spildevand årligt.

Ideen bag SmartGrid systemet i Kolding er at tilbageholde spildevandet henover døgnet, så man primært renser, når prisen på elmarkedet er lav. Da der er store variationer i elprisen i løbet af et døgn på det frie elmarked, har det stor effekt på energiregningen at købe fornuftigt ind.

– Det er afgørende for en effektiv SmartGrid styring, at vi kan forskyde den energitunge beluftning til tidspunkter, hvor elprisen er lav. Samtidig reducerer vi elregningen yderligere ved at pumpe spildevandet gennem rørledningerne efter samme model, siger Per Holm.

Han oplyser, at BlueKolding allerede har reduceret driftsudgifterne fra 60 til 48 millioner kr. på tre år. Det tal vil falde yderligere, når SmartGrid systemet har kørt et helt kalenderår.

Baseret på STAR Utillity Solutions™
Krüger har ideudviklet og etableret systemet sammen med BlueKolding. Krügers STAR model forudberegner, hvornår der kommer større mængder spildevand til renseanlægget, og hvornår man derfor skal rense og købe el. Elprisen beregnes på timebasis.

– Vi har udvidet vores software, der styrer de biologiske processer, med nye moduler, da det kræver meget regnekraft at udvide STAR-platformen med SmartGrid. Vores styring kan forudsige processen ved hjælp af matematiske og statistiske modeller, der bliver koblet sammen med onlinedata fra renseanlægget og med data fra vejrsatelitter, siger Torben Pørksen.

SmartGrid-styringen vil helst slukke helt for beluftningen, fordi det sparer mest el, men det må naturligvis ikke ske, for så bliver spildevandet ikke renset. Derfor bliver udløbskvaliteten vægtet højere. STAR tilpasser beluftningen og dermed elforbruget til den belastning, der momentant er på renseanlægget.

– BlueKoldings folk er vant til at holde spildevand tilbage til det rigtige tidspunkt at rense på og SmartGrid giver dem endnu bedre grundlag for at vælge den optimale timing, siger Torben Pørksen.

Projektet er samtidig del af et klimatilpasningsprojekt, da STARstyringen giver mulighed for tilbageholdelse af store vandmængder og mindsker risikoen for oversvømmelser i forbindelse med ekstremregn. BlueKolding har engageret elhandelsselskabet Energi Danmark til at handle el på den nordiske elbørs Nord Pool på sine vegne.

– Vi kan se, at det er en fordel at handle på dagsbasis i stedet for på en fast pris. Det giver os også mulighed for at producere mere el og sælge den på de rigtige tidspunkter, siger Per Holm.

Han ser store perspektiver for SmartGrid systemet. Når alle data er samlet sammen, vil han kunne dokumentere, at systemet virkelig ER smart.

– Andre forsyningsselskaber kan få glæde af vores erfaringer. Og så ser jeg store eksportmuligheder i det for dansk energiteknologi, siger en tilfreds Per Holm.