Når fisk går på land

Fredrikstad Seafoods har valgt Krügers RAS2020-teknologi til deres store landbaserede anlæg til lakseopdræt i Frederikstad i Norge. Det er dermed Norges første landbaserede storskala produktion af laks til komsumstørrelse. Til forskel fra de mange norske landbaserede laksesmolt anlæg, hvor der produceres laksesmolt til udsætning i netbure, så foregår hele produktionen i Frederikstad på land indtil laksen når sin slagtestørrelse på omkring 5 kilo.

Byggeriet i Frederikstad er gået i gang, og når anlægget står færdigt i slutningen af 2017, vil der blive produceret 2.400 tons slagtefærdige laks om året.

Krüger skal levere to RAS2020 anlæg med en kapacitet på hver 1.200 tons, samt spildevandsanlæg og vandindtagssystem fra havet. Dermed sikres en bæredygtig produktion af laks, som minimerer belastningen af det omgivende miljø hvor risiko for lakselus og udslip af fisk elimineres.

Miljøvenlig produktion af laks
Krügers RAS2020 fiskeanlæg i kombination med kompetencer indenfor spildevand gør det muligt, at producere fisk stort set overalt ved at tilpasse udledningen efter de gældende miljøkrav og med meget lille behov for tilførsel af frisk vand.

Det er et nyt innovativt cirkulært design, der med stor fleksibilitet gør det muligt, at producere en lang række kommercielle arter. Anlægget fylder væsentligt mindre end traditionelle landbaserede an­læg som følge af det unikke design, og et avanceret kontrolsystem der styrer alle vigtige parametre som eksempelvis ilt, pH, CO₂ og temperatur.

Derfor har Frederikstad Seafoods investe­ret i et RAS2020 anlæg, samt et komplet spildevandsanlæg fra Krüger. Spildevandsanlægget reducerer udledningen af nærringsstof til det lokale vandmiljø.

Krüger er leverandør af RAS2020-teknologien, herunder maskinudstyr, el-installationer og styring. Gråkjær A/S er byggeentreprenør på projektet.

Kontakt: Michael Bech, mcb@kruger.dk

• aquaculture