Vietnamesere får rent drikkevand

Nyt kommunalt vandværk i nordvietnamesisk byområde styrker lokalbefolkningens sundhed og sætter gang i beskæftigelsen.

I løbet af de kommende år sker der en kraftig forbedring af drikkevandskvaliteten i de to provinsbyer Lam Son og Sao Vang samt deres opland i det nordlige Vietnam. Årsagen er det vandværk med tilhørende pumpestation og ledningsnet, som Krüger har projekteret og skal opføre over de kommende år.

Markedschef Kjeld Koler, Krüger A/S, deltog i forhandlingerne med det lokale forsyningsselskab, Lam Son – Sao Vang Water Supply System. Han siger:

– Vi renser og desinficerer råvandet, der pumpes op fra den lokale River Chu, og fordeler det. Projektet medfører, at over halvdelen af lokalbefolkningen får adgang til drikkevand fra et kommunalt vandværk. Det er betydeligt mere end gennemsnittet for Tho Xuan-provinsen, hvor de to byer ligger.

Vandværket er dimensioneret til en kapacitet på 8.500 m3 i døgnet, men forberedt til det dobbelte. Rensningen foregår i et Multiflo® Classic-anlæg, som er udviklet af Krügers moderselskab Veolia Water. Kjeld Koler siger:

– Multiflo® bygger på en særdeles robust kemisk renseteknologi, som dagligt beviser sin effektivitet på vandanlæg verden over. I kombination med for- og efterkloring leverer det en vandkvalitet, der lever op til internationale standarder. Via en booster-pumpestation fordeles drikkevandet ud i et 68 km langt ledningsnet til forbrugerne.

Stor værdi for mange

Grundstenen til det første kommunale vandværk i Lam Son – Sao Vang-området bliver lagt i maj 2013, hvorefter byggeriet afleveres idriftsat med udgangen af samme måned 2015. Projektet lånefinansieres af Danida og gennemføres af Krüger i samarbejde med Veolias kontorer i Ho Chi Minh City og Beijing. Kjeld Koler siger:

– Der er stadig mange steder i Vietnam, hvor befolkningen ikke har adgang til rent drikkevand. Derfor er det glædeligt, at Krüger har mulighed for at gennemføre et projekt som dette, der forbedrer sundhedstilstanden for rigtig mange mennesker. Samtidig benytter vi lokale entreprenører som underleverandører på konkrete byggearbejder og bidrager til beskæftigelsen.

Lam Son – Sao Vang med opland har en samlet befolkning på 65.000.

• rent drikkevand
  • vandforsyning