Billund BioRefinery hædret med Svend Auken-prisen

Miljøminister Kirsten Brosbøl overrakte i dag Svend Auken-prisen til Billund BioRefinery - Fremtidens Renseanlæg - på Socialdemokraternes kongres i Aalborg. Prisen tildeles for en særlig indsats på miljø- og klimadagsordenen, og Billund BioRefinery fremhæves især for et ambitiøst offentligt-privat partnerskab, der gør spildevand og affald til en ressource frem for et problem.

"Billund BioRefinery er et eksempel på mennesker, der hele tiden stræber efter at gøre det bedre, udvikle nye produkter og lave løsninger, der gavner miljøet i både Danmark og resten af verden.
I får prisen, fordi I er ambitiøse - I har det bedst, når I er lige foran de andre i sektoren," lød det fra Kirsten Brosbøl, som for en måned siden tog det første spadestik til Billund BioRefinery.

"Fremtidens Renseanlæg er også et mønstereksempel på, hvad vi kan ved offentligt-privat samarbejde, og som miljøminister kan jeg kun klappe i hænderne. Det er eksempler som dette, vi har brug for i Danmark fremover - og i resten af verden for den sags skyld."

Partnerne bag Billund BioRefinery, Krüger A/S og Billund Vand A/S, glæder sig over, at det fælles mål og tætte samarbejde allerede nu har vakt stor interesse både herhjemme og i udlandet.

"Prisen er en dejlig anerkendelse af visionerne for Fremtidens Renseanlæg. Helt i Svend Aukens ånd var Billund Vand blandt de første, der så muligheder i spildevand og husholdningsaffald.
De tænkte cirkulær økonomi, længe før nogen havde opfundet begrebet. For Krüger er projektet desuden en enestående mulighed for at demonstrere vores løsninger i fuld skala og skabe grobund for eksport og nye arbejdsplader,” siger direktør Leif Bentsen fra Krüger A/S.

Billund BioRefinery er tidligere i år blevet hædret med bl.a. Global Water Awards og EU's Miljøpris, og Svend Auken-prisens anerkendelse af de tårnhøje ambitioner glæder ekstra meget.

"Svend Auken viste vejen som miljøminister ved at sætte miljøarbejdet i gang og på skinner gennem sit utrættelige og dybt engagerede arbejde. Vi lover at gøre det både endnu bedre og endnu grønnere i fremtiden. Og vi vil gøre det ambitiøst, energisk og utålmodigt - helt i ånden fra Svend Auken,” sagde adm. direktør Ole P. Johnsen fra Billund Vand A/S i sin takketale.

Svend Auken-prisen til minde om Danmarks tidligere miljøminister, afdøde Svend Auken, blev indstiftet i 2009 og er tidligere blevet tildelt EU-kommissær Margot Wallström, Verdensnaturfonden, Samsø Energiakademi, Grundfos og forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad.

• termisk hydrolyse
  • spildevand
  • online styring
  • exelys
  • biogasproduktion
  • biogas
  • billund biorefinery

Krüger A/S arbejder som rådgiver, entreprenør samt leverandør af udstyr, service og løsninger inden for drikkevand, procesvand, kommunalt og industrielt spildevand, slam, afløb, jord- og grundvand samt styring, regulering og overvågning af vandbehandlingsanlæg. Internationalt varetager Krüger A/S moderselskabet Veolia Water Technologies’ aktiviteter i Skandinavien, Finland, Polen og de Baltiske lande. Derudover er Krüger A/S aktiv på de øvrige internationale markeder ofte i samarbejde med Veolia Water. I Danmark er vi p.t. 450 medarbejdere.