Forbedret teknologi renser vandsystemer under drift

Tidligere var det ofte nødvendigt at lukke ned for kølevands- og centralvarmesystemer ved rensning. Det er det ikke længere. Med del-strømfiltrering og kemisk tilsætning kan driften fortsætte, samtidig med at vandsystemet renses for urenheder og slam.

Et kølevandssystem anvendes i køleanlæg i industri og bygninger for at fjerne varme - i modsætning til et centralvarmesystem, som tilfører varme. Et kølevandssystem køler luft eller industriproces ned med vand, som cirkulerer i et lukket system.

I begge type systemer opstår der problemer med varmeoverførslen, når partikler fra slim eller slam sætter sig på de overflader, som skal overføre varmen til vandet. Vandflowet reduceres, og cirkulationspumper skal bruge energi på at opretholde det samme vandflow og sikre den samme varmeoverførsel. Slim og slam kan reducere vandflowet med 10-50 % og kan i værste fald blokere varmevekslere helt. Det kan føre til dyre produktionsstop og reparationer.

Fleksibelt system

Krüger Aquacares del-strømfiltrering kan rense vandsystemer for urenheder og slam uden at stoppe produktionen.

-Den helt store fordel ved del-strømfiltreringen er, at vi ikke behøver at lukke systemet ned for at foretage en rensning, fortæller Tim Stubbing, projektingeniør i Krüger Aquacare. Med del-strømfiltreringen kan kunderne fortsætte driften, samtidig med at vi fjerner urenheder og slam i kølesystem og lignende.

Del-strømfiltreringen kan anvendes sammen kemisk vandbehandling for at opnå størst effekt af rensningen og sikre optimal drift og energibesparelse.

Krüger Aquacares del-strømfiltreringssystem er bygget på en ramme med hjul. Det er fleksibelt, dvs. at det er flytbart, så det kan bruges, hvor der er behov for det. Det kan bruges i en begrænset periode (lejeaftale) eller monteres som en fast filtrering.

-Med del-strømfiltret og korrekt efterbehandling hjælper vi kunderne med at sikre, at deres systemer kører dag efter dag, år efter år med minimalt vedligehold og ingen risiko for uventet produktionsstop, slutter Tim Stubbing.

Fordele ved del-strømfilter og kemisk vandbehandling:

• Kan anvendes under drift
  • Bremser aktiv korrosion
  • Minimerer risikoen for lækage
  • Fjerner slam, magnetitpartikler og bakterieslim fra indvendige overflader
  • Minimerer fremtidig mikrobiologisk vækst
  • Maksimerer varmeoverførsel og kølekapacitet
  • Reducerer årlige energiomkostninger

På billederne ses filterposen fra et lukket kølesystem i Ballerup på Sjælland fra første poseskift ca. 1 uge efter opstart med grundig del-strømfiltrering, koblet med mobilisering af partikler med kemikalier HYDREX 5900. Efter 4 måneder var 10 kilo partikler fjernet fra systemet og flowraten var fordoblet.

• industri
  • aquacare
  • vandsystemer
  • delstrømfiltrering
  • kølevandssystem

Krüger A/S er en internationalt orienteret miljøvirksomhed med speciale i bæredygtig vandbehandling. Vi arbejder som rådgivere, entreprenører og leverandører af teknisk udstyr inden for drikkevand, procesvand og spildevand og bidrager herigennem sammen med vores kunder til at bevare, udvikle og genvinde ressourcer, som er afgørende for menneskers liv. Mange af vores løsninger er patenterede teknologier udviklet i tæt samarbejde med forsyninger og universiteter.

Krüger er et datterselskab i Veolia Water Technologies, en del af den verdensomspændende Veolia-koncern med mere end 163.000 medarbejdere. Veolia leverer løsninger indenfor Vand, Energi og Genanvendelse, og arbejder målrettet på at genvinde, genanvende og bevare verdens ressourcer.