​100 højtalere lydhacker Helsingør

Lyden har hovedrollen, og 100 højttalere er de primære aktører på Kulturværftets Store Scene, når lydkunstner Yann Coppier, Den Danske Scenekunstskole og Kulturværftet i Helsingør i slutningen af januar byder publikum indenfor til et lydkunstnerisk eksperiment. Lyden i scenekunst får sjældent lov til at være den skabende kraft i sig selv, men understøtter andres fagdiscipliners kunstneriske valg. Under titlen Who’s speaking? kan man gå på opdagelse i, hvordan lyd i sig selv kan skabe billeder, bære en fortælling og give en helt særlig kunstnerisk oplevelse.

Forestil dig lyden af popcorn. En velkendt lyd. En lille eksplosion i et hult rum, der efterfølges af en ny eksplosion - igen og igen. Forestil dig så, at du er placeret midt i gryden med popcorn. Eksplosionerne flyver rundt om ørene på dig, olien syder, eksplosionerne intensiveres. En ny fortælling starter. Lyddesigner Yann Coppier inviterer publikum indenfor til et lydeksperiment med 100 højtalere, der sender sanserne på himmelflugt.

Who’s speaking? er et lydkunstnerisk eksperimentet, der ser på, hvordan lyd i sig selv kan skabe billeder, bære et narrativ og give en særskilt kunstnerisk oplevelse. Med 100 højttalere som de primære aktører på Kulturværftets Store Scene skaber Yann Coppier historier baseret dels på massive lydbilleder, der bevæger sig i rummet, dels på fortællinger fra den enkelte højttaler. Oplevelsen varierer, alt efter hvor man befinder sig i rummet.

”Lyden i scenekunst får sjældent lov til at være den skabende kraft i sig selv. Lyddesign bliver ofte inddraget for at understøtte andres fagdiscipliners kunstneriske valg. Mit fokus er at iscenesætte en oplevelse ved at skubbe til grænserne for, hvordan vi opfatter lyd. Højttalerne er derfor mere end objekter – til tider er de karakterer, andre gange et rum, en bevægelse, en historie, en følelse,” udtaler Yann Coppier, musiker, lyddesigner og linjeansvarlig for Lyddesignlinjen på Den Danske Scenekunstskole i København.

LYD SOM MENINGSSKABENDE KUNSTOPLEVELSE

Eksperimentet er en del af det 2-årige KUV-projekt ”Poetics of sound and sonic dramaturgy” på Den Danske Scenekunstskole København. Projektets formål er at identificere nye metoder til at udvikle lyd som en selvstændig kunstform. KUV står for kunstnerisk udviklingsvirksomhed, i daglig tale kunstnerisk forskning, hvor kunstneren eksperimenterer, dokumenterer og reflekterer over og gennem sin kunstneriske praksis.

Mødet med Kulturværftets publikum vil derfor indeholde både lydoplevelser med de 100 højttalere og en samtale mellem Yann Coppier og publikum om lyd som en meningsskabende kunstnerisk oplevelse.

Eksperimentet Who’s speaking? er åbent for publikum i perioden 28.-31. januar 2019. Billetter er gratis, men skal reserveres på www.kuto.dk

• yann coppier
  • højtalere