Fokus på kunstig intelligens i CLICK Festivals scenekunst- og installations-program

Fra 18.-19. maj 2019 er der atter CLICK Festival på Kulturværftet og i de gamle værftshaller på havnefronten i Helsingør. Igen i år byder det tæt-pakkede scenekunst-program på egen-produktion, co-produktioner såvel som performances og værker fra nogle af de mest progressive og nyskabende artister, koreografer, programmører og teknologer fra Danmark såvel som internationalt. En fællesnævner for flere af de værker og forestillinger, publikum kan opleve under festivalen, er, at AI – kunstig intelligens – går igen enten som dramaturgisk fortællergreb eller som bagvedliggende teknologi til det scenekunstneriske format. Se hele programmet for performance og installation nederst i denne pressemeddelelse eller på www.clickfestival.dk. Her følger highligts på nogle af nedslagene i programmet:

HC2: “Please Confirm That I’m Not Human”, showcase af Kulturværftet

HC2: ”Please Confirm That I’m Not Human” er en showcase, der kombinerer 3D-visuals og fysisk performance med kunstig intelligens. En gruppe kunstnere og programmører har skabt en AI og programmeret den til at lede efter “the missing link” mellem den teknologiske og kunstneriske tænkemåde. I sit omfattende research-arbejde har særligt tekster af H.C. Andersen og H.C. Ørsted fanget AI’ens interesse. Måske findes svaret i foreningen af disse to store tænkeres værker? Som publikum inviteres du inden for i AI’ens laboratorium for at tage del i dens arbejde. HC2: ”Please Confirm That I’m Not Human” er en showcase og er skabt af Kulturværftet i Helsingør specifikt til CLICK Festival som en del af EU-programmet AI Lab, som Kulturværftet er en del af sammen med 12 andre europæiske kulturinstitutioner.

AI Mary – installation af Cecilie Waagner Falkenstrøm

Den kunstige intelligens Mary er en futuristisk psykolog, der studerer menneskers mentale tilstande ved at have dialoger med dem. Mary vil gerne vide mere om dig: hvem er du? Hvad tænker du på? Hvordan føles det at være i live? Hvor godt kender du dig selv? Kunstværket undersøger, hvordan kunstig intelligens udfordrer vores menneskelige selvforståelse. Det er en undersøgelse af arten af at være menneske, arten af intelligens, grænserne for maskiner og vores menneskelige grænser som artefakter.

Semeion – installation af Circuit Circus

Semeion er en interaktiv lys- og lydinstallation, der udforsker kunstig intelligens, og som udvikler sig selv i mødet med publikum. I Semeion kommer kunstig intelligens til udtryk i en række store lysende strukturer. Installationerne reagerer individuelt og fælles på menneskelig tilstedeværelse. De vil i kontakt med mennesker og lære med og af dem. Derfor ændrer udtrykket sig i takt med deres oplevelser, så over tid vil de hver især udvikle en unik personlighed. På CLICK Festival vil væsnerne allerede have udviklet deres personlighed gennem interaktion med publikum på den amerikanske festival South By South West, hvor værket var udstillet i starten af marts i år. Hvilken indflydelse kommer interaktion med CLICKs publikum til at have på dem?

Øvrige produktioner på festivalen er:

Chronicle Of Light Year – co-produktion af Kulturværftet og

Very Theatre (TW)

Dansk premiere: Forestillingen er et antropologisk studie af lykkebegrebet og dykker ned under overfladen på de to vidt forskellige nationer, Taiwan og Danmark. Danskerne er gennem en årrække kåret som et af verdens lykkeligste folk. Hvor København ofte bliver valgt som den mest ønskelige by at bo i, er Taiwan udråbt til at ligge i den stik modsatte ende af skalaen. For Taiwan såvel som Danmark efterlader disse demografiske facts nogle grundlæggende spørgsmål om lykke og identitet. Hvem er vi? Hvad er lykke? Er vi lykkelige? Chronicle of Light Year er skabt af Very Theatre i samarbejde med CLICK Festival og Kulturværftet, Helsingør og vises på 4D Box-scenen – en holgram-scene udviklet af Kulturværftet. Forestillingen fik senest stor opmærksomhed ved verdenspremieren i Asien og visninger på Ars Electronica-festivalen i Østrig i 2018.

Extended Falls to Humanity / recoil performance group

Extended Falls to Humanity er en borgerinddragende, koreografisk installation, som foregår på en række af landets rådhuse. Ved hjælp af 3D, lyd og scenografi og i samarbejde med fire dansere, giver værket en ny oplevelse af det lokale samfund og det lokale rådhus. En forestilling, hvor borgerne ikke blot er tilskuere, men også medvirkende.

"Vi glæder os over igen i år at kunne præsentere en række samarbejder mellem CLICK Festival og spændende danske og udenlandske performance-kunstnere. Blandt andet har vi startet et nyt spor i samarbejde med 12 andre europæiske kulturinstitutioner omkring udvikling af kunstig intelligens i kunstnerisk sammenhæng generelt. Kulturværftet og CLICK Festivals bidrag til dette vises i en showcase – HC2 – under festivalen og senere i maj også på årets CPH Stage. Her vil vi træde de første skridt ind i den fagre nye verden, hvor kunstig intelligens for første gang vil ”spille sammen med” levende performere på scenen. På CLICK Festival forsætter vi også efter successen fra Asien og Ars Electronica i 18, hvor vi præsenterede en række 4D Box-produktioner for et internationalt publikum. Det gør vi bl.a. præsentere 4D Box-forestillingen Chronicle Of Light Year, der er en co-produktionen med Very Theatre (TW) udtaler Mikael Fock, kunstnerisk leder af CLICK Festival og chef for Kulturværftet i Helsingør.

Samlet performance-program ( https://www.clickfestival.dk/performance/ )

• Chronicle Of Light Year – co-produktion af Kulturværftet og Very Theatre (TW)
  • HC2: “Please Confirm That I’m Not Human” produktion af Kulturværftet, showcase
  • Extended Falls to Humanity / recoil performance group
  • Words may not be found med Coco Fusco (US)
  • #thelmatoo af Sydhavn Teater & Bombina Bombast (DK/SE)
  • Love Act: marche funèbre af Betina Habjanič (SLO)
  • Permutations II med House of Kenzo (US)
  • No Tale No Head Artist: MANA:GROUP (DK) & Joel Illerhag (SE)
  • Interfacingthoughts med Julie Østengaard & Christoffer Vincent Thon (DK)

Samlet installations-program ( https://www.clickfestival.dk/installation/

• AI Mary – installation af Cecilie Waagner Falkenstrøm
  • Semeion – installation af Circuit Circus
  • Passing af SIIKU (DK)
  • Suspension af Signe Klejs (DK)
  • The Gaze af Jeanette Ehlers (DK)

Se alle kunstnere og værker for årets festival på www.clickfestival.dk

CLICK Festival 2019

Samtids- og kunstfestivalen CLICK Festival udvikles og produceres på Kulturværftet. Gennem udstilling, installation, performance, talk, koncert og litteratur udforsker vi krydsfeltet mellem kunst, teknologi og videnskab. Temaet i 2019 sætter fokus på Nekropolitik (Dødens Politik) og omhandler vestens brug af social og politisk magt til at diktere liv og død. Temaet beskæftiger sig med alt fra udsatte minoriteter til miljø samt vores forhold til de arter, vi deler vores verden med.

Tid: Lørdag den 18. maj til søndag den 19. maj 2019

Sted: Kulturværftet, Allegade 2 og Værftshallerne, Ny Kronborgvej 14, Helsingør

Pris: Festivalpas til begge dage – 275 kr. / 175 kr. på www.clickfestival.dk

Camp: teltplads 295 kr. på www.clickfestival.dk medbring selv telt. Festivalbillet ikke inkluderet.

#clickfestival

@clickfestival