Bølger af tid og rum – en koncert i mørke med Valby Vokalgruppe 8. juni i Helsingør

’Bølger af tid og rum’ er et nyt værk komponeret af Valby Vokalgruppe til CLICK Festival 2018.

Værket er en musikalsk rumrejse ud af vores solsystem - helt derud, hvor nyopdagede planeter trodser hidtil kendte teorier.Musikken er skabt ud fra fysiske fænomener i verdensrummet - mørkt stof, variable stjerner, magnetisme og rumtid.

Publikum placeres liggende i kulsort sal, mens musikerne spiller live i mørke. Udstyret med night-vision-teknologi vil det være muligt for performerne at orientere sig, bevæge sig og på den måde flytte lyden rundt blandt publikum.

Publikum får herigennem mulighed for at opleve ’Bølger af tid og rum’ i absolut visuel stilhed. Mørke er noget, vi alle kender, men det dybe mørke oplever vi sjældent. Dette er en helt unik mulighed for at opleve lyd i en uforstyrret tilstand.

I 2016 premierede Valby Vokalgruppe værket ’Harmony of the Exospheres’i samarbejde med CLICK Festival. Udgangspunktet for musikken var ideen om sfærernes harmoni, et koncept fra antikkens Grækenland, der beskriver planeternes indbyrdes forhold som en kosmisk klang. Konceptet blev udvidet til at inkludere de såkaldte exoplaneter, NASA's nyeste opdagelser af planeter udenfor vores solsystem - deraf navnet ’exospheres’ i titlen.

’Bølger af tid og rum’ er opfølgeren til ’Harmony of the Exospheres’ – både som en fortsættelse og en udvidelse af konceptet. Værket opføres af Valby Vokalgruppe på celli, keyboards, saxofon, percussion og stemmer.

Dato: 8. Juni 2018

Kulturværftet – Store Scene / Entre : 125,-

1. Koncert (Kapacitet 40):

Døre : 18:00 / Koncert : 18:30 – 19:30

2. Koncert (Kapacitet 40):

Døre : 21:00 / Koncert 21:30 – 22:30

Komposition :

Valby Vokalgruppe /

Anja Jacobsen

Lil Lacy

Cæcilie Trier

Sonja LaBianca

Fakta:

Valby Vokalgruppe

Valby Vokalgruppe består af Cæcilie Trier, Lil Lacy, Sonja LaBianca og Anja Jacobsen.

Gruppen blev dannet i 2008 af Anja Jacobsen som et eksperiment ud i stemmens muligheder. Eksperimentet har gennem tiden udviklet sig til et band, bestående af stemmer, celli, keyboards, effektpedaler og percussion – dog stadig med stemmen som udgangspunkt for alle kompositioner.

Valby Vokalgruppe har spillet på forskellige festivaller, museer og koncertsteder i Europa, bl.a. Roskilde Festival, Copenhagen Jazz Festival, Museet for Samtidskunst, Arken, Click Festival (DK), Göteborg Art Sound Festival, Skissarnas Museum, Intonal Festival (SE), CC No 1 Festival i Berlin (DE) og Ancienne Belgique i Bruxelles (BE).

Se også www.egetvaerelse.dk

• valby vokalgruppe