Hæder til ung dansk forsker med 'power' for arbejdet med effektiv lagring af bæredygtig energi

Ved en storslået ceremoni i Paris har Dorthe Ravnsbæk fået en pris som International Rising Talent i L’Oréal-UNESCO programmet For Women in Science under slogan’et The World needs Science, science needs women who have the power to change the world

Dorthe Ravnsbæk er udvalgt blandt 250 kvindelige forskere, der i 2015 har modtaget en pris i et af de 112 lande, hvor priserne uddeles. Sammen med 5 kvindelige seniorforskere og 14 lovende unge forskere blev Dorthe hædret i Paris.

Dorthe Ravnsbæks forskning er relevant for os alle sammen. Målet er at udvikle materialer til nye typer af batterier, der er mere effektive og billigere end dem, vi bruger i dag. Ikke kun så vi slipper for at oplade mobiltelefon og tablet dagligt men også for at opbevare energi fra f.eks. vindmøller. Dorthe Ravnsbæk mener, at hendes vigtigste bidrag bliver ’at hjælpe forskningen med at finde måder at levere energi til vores verden, der udelukkende er baseret på bæredygtige ressourcer’.

Udvælgelsen til International Rising Talent sker som en ’3-trins raket’:

1. L’Oréal-Unesco For Women in Science programmet findes i 112 lande, hvor L’Oréal har aktiviteter. På verdensplan uddeles årligt 250 priser.
  2. I hvert af de 112 lande vælges 1 kandidat, som kan søge prisen som International Rising Talent
  3. Blandt alle disse kandidater vælges 15 International Rising Talents.

Med hæderen som International Rising Talent følger et beløb på €15000.

ET LANGSIGTET ENGAGEMENT I AT GIVE POWER TIL KVINDER I FORSKNING

Igennem de sidste 18 år har L’Oréal-UNESCO For Women in Science programmet arbejdet på at støtte, promovere og hædre kvindelige forskere i hele verden. Tallene viser dog, at der stadig er meget at gøre. Dette års Prisoverrækkelse blev afsluttet med lanceringen af For Women in Science Manifestet: det er en kampagne, der opfordrer den videnskabelige verden og befolkningen generelt til at få flere kvinder i forskning.

www.forwomeninscience.com

• kvinder
  • dorthe ravnsbæk
  • sdu
  • syddansk universitet
  • unesco

L’Oréal har arbejdet passioneret med skønhed i mere end 106 år. Med sin enestående portefølje på 32 internationale og meget forskellige mærker har virksomheden i 2015 nået en omsætning på 25,25 milliarder euros og beskæftiger knap 80.000 medarbejdere verden over. Som verdens førende beautyvirksomhed findes L'Oréal i alle distributionskanaler: den brede distribution, stormagasiner, apoteker, hos Matas, i travel retail og med egne forretninger for visse mærker.

Forskning og innovation og et dedikeret forsker team på 3600 medarbejdere er grundstenen i L'Oréals strategi, som er at leve op til alle behov for skønhedsprodukter i hele verden og tiltrække en milliard nye forbrugere i de kommende år. L'Oréals nye bæredygtighedsmål pr 2020 'Sharing beauty with all' definerer ambitiøse målsætninger for bæredygtig udvikling i hele virksomhedens værdikæde. www.loreal.com