Lægeforeningen: Stop usmagelig prispolitik fra tobaksindustrien

40. 13.600. 55 kr. Det er alle vigtige tal, når vi taler om rygning. Hver dag starter 40 børn og unge med at ryge. Hvert år dør 13.600 danskere af tobaksrelaterede sygdomme. Og 55 kr. er den pris, som et flertal i Folketinget har besluttet, at en pakke cigaretter skulle koste fra 1. april år. Problemet er bare, at cigaretter stadig langes over disken i landets kiosker og supermarkeder til gamle priser, selvom der er lovgivet om højere priser.

”Tobaksproducenter betaler af egen lomme for at holde prisen på cigaretter nede på det gamle niveau. De underminerer dermed lovens hensigt og et flertal i Folketingets beslutning, og det er en skandale,” siger Camilla Noelle Rathcke, formand for Lægeforeningen.

”Vi ved, at højere priser virker forebyggende, og det er et vigtigt redskab i kampen for at sikre den første røgfrie generation i 2030 samt færre dødsfald og flere gode leveår,” siger Camilla Noelle Rathcke.

”Sundhedsminister Magnus Heunicke og skatteminister Morten Bødskov må på banen hurtigt muligt for at sikre de aftalte højere cigaretpriser bliver en realitet,” siger Camilla Noelle Rathcke.

Lægeforeningen varetager lægers interesser ved at søge indflydelse på politiske holdninger og beslutningsprocesser, der har betydning for sygdom og sundhed og lægers arbejde. Vi arbejder for at fremme kollegialitet og høj faglighed blandt læger. Vi bidrager aktivt til at styrke lægers mulighed for at uddanne sig og udføre forskning og udvikling.

Anders Høj Eggers

Pressekontakt Pressechef 4214 4632