Lamborghini SC63: Klar til kamp mod verdens bedste

Lamborghini SC63: Klar til kamp mod verdens bedste

Lamborghini Squadra Corse har præsenteret mærkets nye LMDh-racerbil, som i 2024 tager kampen op i verdensmesterskabet for sportsvogne – inklusive 24-timersløbet på Le Mans.

Lamborghinis motorsportsafdeling, Lamborghini Squadra Corse, har i forbindelse med Goodwood Festival of Speed i England præsenteret mærkets nye LMDh-racerbil, SC63.

Den nye prototyperacerbil – den første i fabrikkens 60 år lange historie – stiller op i Hypercar-klassen i 2024-udgaven af verdensmesterskabet for sportsvogne, FIA World Endurance Championship, hvilket omfatter 24-timersløbet på Le Mans. SC63 vil desuden blive indsat i GTP-klassen i det amerikanske sportsvognsmesterskab, IMSA WeatherTech Sportscar Championship Endurance Cup, som blandt andet inkluderer 24-timersløbet på Daytona og 12-timersløbet på Sebring.

Dermed træder Lamborghini ind på det højeste niveau i international sportsvognsracing, og det italienske mærke skal kæmpe om trofæerne mod hårde konkurrenter som Ferrari, Porsche, Cadillac, BMW, Peugeot og Alpine.

Den mest avancerede nogensinde

“SC63 er den mest avancerede racerbil fra Lamborghini nogensinde, og med sin højteknologiske drivlinje følger den vores strategi, Direzione Cor Tauri, som viser vejen for en elektrificering af vores mærke og produktportefølje. Muligheden for at konkurrere i verdens største og mest krævende langdistanceløb med en hybriddrevet racerbil følger vores vision for fremtidens supersportsvogn. Noget, som vi allerede har demonstreret med lanceringen af den nye Revuelto,” lyder det fra CEO hos Automobili Lamborghini, Stephan Winkelmann.

Hjertet i den nye Lamborghini SC63 er en 3,8-liters biturbo-V8, som er særligt udviklet til det nye motorsportsprogram. Den nye motor er kombineret med en standardiseret gearkasse samt et elmotor og et batteri, som er ens for alle deltagere i LMDh-klassen, og den samlede ydelse er ifølge LMDh-reglementet begrænset til 680 hestekræfter.

“Motorsporten er en værdifuld og krævende testbænk for vores teknologi, og SC63 er en spændende udfordring, både teknologisk og menneskeligt. Udviklingen af motor, bodywork og den generelle tekniske pakke er en process, som har udfordret os og presset os til at løfte vores standarder endnu højere. Nu er det tid til at få sat hjulene i bevægelse, bogstaveligt talt, for at blive klar til 2024-sæsonen. Undervejs i udviklingen af LMDh-racerbilen har vi naturligvis også haft stort fokus på mulighederne for at adoptere teknologien til vores produktionsbiler,” forklarer Chief Technical Officer hos Lamborghini, Rouven Mohr.

Teamer op med Ligier og Iron Lynx

Lamborghini har udvalgt motorsportseksperten Ligier som producent af monocoque og chassis til den nye SC63. Som den første LMDh-deltager til at vælge Ligier som partner har Lamborghini haft mulighed for at specificere sine krav, herunder til designet af bilens undervogn, den overordnede vægtfordeling samt adgang til service af kritiske steder – en vigtig faktor i langdistanceracing.

Bilens bodywork – det udvendige karrosseri – er designet af Lamborghinis eget designcenter, Centro Stile, i tæt samarbejde med ingeniørerne fra Lamborghini Squadra Corse. Dette betyder, at SC63 fremstår med karakteristiske træk, for eksempel den y-formede lyssignatur foran og bagpå, som genkendes fra Revuelto, ligesom de markante NACA-luftindtag på begge bilens sider giver associationer til den klassiske Countach.

Lamborghini har indgået et partnerskab med det anerkendte italienske motorsportsteam Iron Lynx, som bliver officielt fabriksteam for det nye LMDh-program. Der er samtidig indgået aftaler med højt profilerede kørere fra såvel Formel 1 som langdistanceracing. Disse tæller blandt andre de tidligere Formel 1-kørere og nuværende Lamborghini-fabrikskørere, Romain Grosjean og Daniil Kvyat. Testarbejdet med den nye SC63 begynder allerede i den kommende uge, og det endelige lineup af kørere vil blive offentliggjort senere i 2023.