F-TYPE MARKERER 75 ÅR MED JAGUAR SPORTSBILER OG DEN SIDSTE OPDATERING AF MODELLEN

• F-TYPE 75: For at fejre det sidste modelår kan kunderne vælge specialudgaverne F-TYPE 75 eller F-TYPE R 75, der drives af Jaguars superchargede 5,0-liters V8-motor med henholdsvis 450 hk og 575 hk i både Coupé- og Cabriolet-varianter.
  • Udvalgt eksklusivitet: Med unikke designelementer til interiør og eksteriør, omfattende specifikationer og den unikke lakering Giola Green metallic er specialudgaverne en passende hyldest til forbrændingsmotorens ydelse, før Jaguar fra 2025 bliver et rent elektrisk, moderne luksusmærke.
  • Dramatisk, anvendelig performance: F-TYPENs udvalg af kraftfulde, dynamiske motorer omfatter fire- og ottecylindrede modeller med ydelser fra 300 hk til 575 hk, der tilbyder enestående køreglæde og en umiskendelig lyd.
  • Enestående smidighed: F-TYPE leverer en medrivende oplevelse med øjeblikkelig og intuitiv respons på alle førerens input.
  • Kan bestilles nu: De første kundeleveringer begynder fra januar 2023 – året, der markerer 75 år med sportsvogne fra Jaguar. Konfigurér din på jaguar.com

Tirsdag den 11. oktober 2022, Gaydon, Storbritannien - Jaguar F-TYPE er den ultimative sportsvogn fra Jaguar med en fornem arv gennem 75 år, og den omfatter nogle af de mest ikoniske modeller, der nogensinde er bygget.

I Coupé- eller Cabriolet-udgaven tilbyder F-TYPE en perfekt balance mellem dramatisk performance og køreglæde med et muskuløst, selvsikkert design og en kabine, der er kendetegnet ved luksuriøse materialer, nøjagtigt håndværk og udsøgte detaljer.

Til den sidste årgang, der kommer på markedet fra starten af 2023 er sortimentet blevet enklere og mere fokuseret, hvilket gør det nemmere for kunderne at vælge den perfekte F-TYPE. Bilen ser mere målbevidst og selvsikker ud end nogensinde før med 20" fælge som standard på alle modeller, og diskrete detaljer som f.eks. hjulnavene og kølergrillemblemet, der skifter fra rød til sort, samt R- og R-Dynamic-emblemets farve, der nu er sort og gråt i stedet for rødt og grønt.

For at markere det sidste modelår for F-TYPE kan kunderne vælge de nye specialudgaver af F-TYPE 75 eller F-TYPE R 75. De udmærker sig ved unikke designelementer indvendigt og udvendigt, nøje udvalgte specifikationer og – naturligvis – den superchargede 5,0-liters Jaguar V8-motor**, der er synonym med F-TYPE. Disse eksklusive modeller er en passende hyldest til forbrændingsmotorens ydelse, før Jaguar fra 2025 bliver et rent elektrisk, moderne luksusmærke.

Matthew Beaven, Jaguar Land Rover Chief Designer, Exteriors, sagde: "I 75 år har Jaguar været kendt for at producere ekstraordinære sportsvogne, der leverer ydelse, smidighed og maksimal køreglæde. Specialudgaverne af F-TYPE lever op til disse principper og tilføjer unikke designdetaljer ind- og udvendigt for at fejre denne arv, før Jaguar fra 2025 bliver et fuldt elektrisk brand."

Design

Jaguar F-TYPE ser lige så dramatisk ud som altid og er den ultimative sportsvogn fra Jaguar med en fornem arv, der går 75 år tilbage. Frontmotorens kraftfulde proportioner – med karrosseristrukturen formet i let, stift aluminium – er letgenkendelige, og den fokuserede og selvsikre fremtoning refererer til de flydende former fra Jaguars rige sportsvognshistorie, der begyndte med XK120 – der blev lanceret i 1948 som verdens hurtigste serieproducerede bil.

Superslanke LED-forlygter med Pixel-teknologi som standard** og "kalligrafisk" J-signaturkørelys samt dynamiske blinklys fremhæver bilens visuelle bredde og giver et fingerpeg om dens ydelsespotentiale. De passer perfekt ind i den 'flydende metal'-overflade på kølerhjelmen, der smyger sig elegant bagud og er inspireret af ikoniske modeller såsom C- og D-typen.

Som noget unikt for F-TYPE 75 og F-TYPE R 75 er der diskrete emblemer på forskærmene, som viser F-TYPENs umiskendelige silhuet.

Som en del af det udvalgte, forenklede kundetilbud tilbydes alle F-TYPE i modeludvalget nu med en modelspecifik 20" fælg som standard, hvor F-TYPE 75 og R 75 er kendetegnet ved deres design i henholdsvis Gloss Black, 5-egers og Gloss Black Diamond Turned 10-egers.

Hækpartiet fremhæver F-TYPENs dramatiske, målbevidste form og glider nedad mod de slanke LED-baglygter med 'Chicane'-signatur. Udstødningsrørene, der er specifikke for drivlinjen, kan ses i bagdiffuseren og signalerer tydeligt F-TYPENs intentioner. Firecylindrede modeller er udstyret med et enkelt, centralt afgangsrør, mens både F-TYPE 75 med 450 hk og F-TYPE R 75 V8 med 575 hk er udstyret med firedobbelte, udvendige afgangsrør – sidstnævnte med diskret ætset R-mærke.

F-TYPENs førerorienterede interiør er et rent udtryk for bilens elegance og performance. Kombinationen af Jaguars håndværksmæssige dygtighed, udsøgte detaljer og materialer samt overlegne finish giver en øget følelse af luksus og sportslighed.

Cockpittet "1+1" er udstyret med et 12,3" rekonfigurerbart interaktivt førerdisplay med forskellige displaytemaer – som det passer sig for en ægte sportsvogn er standardindstillingen kendetegnet ved den store centrale omdrejningstæller.

Denne funktion og gearskiftelyset formidler diskret F-TYPENs karakter og ydelsespotentiale og optimerer digitalt det mekaniske udtryk, som ses i startknappens pulserende røde "hjerteslag" og de udtrækkelige midterdyser.

F-TYPE 75- og R 75-modellerne skiller sig ud med det unikke silhuetmotiv på Engine Spin-midterkonsollen og indstigningslisterne i rustfrit stål, mens Interior Black Pack er endnu en diskret forbedring.

Slimline-letvægtssæder – i sports- eller performance-design, hvor sidstnævnte er standard på F-TYPE 75 og R 75 – kombinerer en ergonomisk optimeret form med fremragende komfort, der er yderligere optimeret med varme- og kølemuligheder. Lækre materialer såsom Windsor-læder – standard på specialudgaverne – tilføjer et ekstra strejf af luksus, suppleret med detaljer som det forarbejdede monogrammønster med syninger – gentaget i dørbeklædningen med udvidet læderopgradering (ekstraudstyr) - og Jaguar Leaper- eller R-motiver i nakkestøtterne. En taghimmel i Ebony ruskind – der også er standard på F-TYPE 75 og R 75 – gør kabinen endnu mere eksklusiv.

Køreegenskaber

F-TYPE sætter fortsat standarden for ægte, medrivende sportsvogne med fokus på føreren. Dobbelt wishbone-ophæng for og bag, omhyggeligt justeret elektrisk servostyring (EPAS) og Torque Vectoring by Braking sikrer enestående smidighed og ægte forbundethed. Disse egenskaber er afgørende for bilens umiddelbare og intuitive respons på alle input fra føreren.

Chassiset på F-TYPE 75** og R 75 er yderligere forbedret med akseltapper ved bagakslen fremstillet af lette, stive trykstøbninger i aluminium, som sammen med større hjullejer giver absolut præcis styring af dækkets kontaktflade og dermed en endnu mere forbundet styrefølelse. For R 75 er denne afgørende egenskab optimeret yderligere takket være reviderede øvre kugleled, som øger camber- og casterstabiliteten betydeligt. Begge modeller er også udstyret med et elektronisk aktivt differentiale (EAD) bagtil for at optimere vejgrebet.

Torque on-demand firehjulstrækket med Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-teknologi – som fås til F-TYPE 75** og som standard til R 75 – forbedrer traktionen og dynamikken yderligere – på alle underlag og i al slags vejr – samtidig med at F-TYPENs karakteristiske baghjulstrukne køreegenskaber og balancen bevares.

Alle firecylindrede F-TYPE-modeller med 300 hk anvender omhyggeligt tunede monorørsdæmpere til at levere de køreegenskaber, der giver disse modeller deres unikke karakter, mens F-TYPE 75** og R 75 er udstyret med Jaguars Adaptive Dynamics-system med Configurable Dynamics. Ved hjælp af elektronisk styrede, kontinuerligt variable dæmpere optimerer Adaptive Dynamics både komforten ved lav hastighed og kontrollen ved høj hastighed, mens Configurable Dynamics gør det muligt for føreren at skræddersy indstillingerne for affjedringens stivhed, styrevægten, speederresponsen og gearskiftene.

Hver eneste F-TYPE i sortimentet er udstyret med markante 20" fælge. Alle fås i et standarddesign og tre valgfrie design, inklusive smedede fælge til R 75. R 75 er passende for dens position som performance-flagskib udstyret med bredere, specialudviklede Pirelli P Zero-dæk – henholdsvis 265/35/ZR20 og 305/30/ZR20 for og bag – der giver enestående vejgreb.

F-TYPE R 75 kan bestilles med Jaguars bremsesystem Carbon Ceramic Matrix (CCM). Systemet omfatter 398 mm og 380 mm skiver for og bag med monoblok-kalibre med seks og fire stempler med en markant gul finish og leverer helt enestående bremseydelse med fremragende fadingmodstand.

Drivlinjen

F-TYPENs udvalg af kraftfulde, dynamiske motorer omfatter fire- og ottecylindrede modeller med ydelser fra 300 hk til 575 hk – et bredt udvalg, der er uden sidestykke i segmentet. De er alle forbundet med en 8-trins Quickshift-gearkasse med fuld manuel styring ved hjælp af enten SportShift-gearvælgeren eller ratmonterede skiftepaler. Alle motorer fremstilles på Jaguar Land Rovers Engine Manufacturing Centre i Wolverhampton, Storbritannien.

Den 2,0-liters 4-cylindrede Ingenium-turbomotor med 300 hk og eksklusivt baghjulstræk genererer sit maksimale moment fra kun 1.500 omdr./min. og leverer enestående speederrespons i hele omdrejningsområdet. Den leverer også den ydelse, der forventes af F-TYPE, og muliggør acceleration fra 0-100 km/t på kun 5,6 sekunder og en tophastighed på 250 km/t.

Den 5,0-liters superchargede V8 med 450 hk er udviklet med henblik på at tilbyde brugbar og berigende ydelse, der kan udnyttes fuldt ud – det maksimale moment på 580 Nm genereres fra 2.500 o/min. Denne motor fås til F-TYPE 75** og fås med et udvalg af firehjulstræk med Intelligent Driveline Dynamics eller – til purister – baghjulstræk. Begge er udstyret med et elektronisk aktivt differentiale på bagakslen, der optimerer vejgrebet, og begge muliggør 0-100 km/t på kun 4,4 sekunder og en maksimal hastighed på 250 km/t.

Hvis du vil have fremragende ydelse i al slags vejr og på alle slags veje, er der
F-TYPE R 75. Den superchargede V8, der kun fås med firehjulstræk, yder 575 hk og et imponerende moment på 700 Nm: Paradedisciplinen klares på kun 3,5 sekunder, mens tophastigheden er elektronisk begrænset til 300 km/t.

Hver motor er som standard udstyret med et aktivt udstødningssystem, der kan slås til og fra. Den markante knitren og poppende lyd, der er synonymt med F-TYPE, bevares, og lydene er omhyggeligt afstemt, så de passer til hver models markante karakter. Højeffektive, tæt forbundne partikelfiltre** hjælper med at minimere emissioner.

Kunder, der vælger en V8, drager fordel af Quiet Start-funktionen, som sikrer en mere diskret og raffineret startlyd: Elektrisk aktiverede omløbsventiler i den bageste lyddæmper forbliver lukkede, indtil de automatisk åbner sig under belastning, hvilket frigiver signaturbrølet, som altid har været grundlæggende for køreoplevelsen i F-TYPE. Hvis det ønskes, kan Quiet Start tilsidesættes ved at vælge Dynamic Mode eller ved at trykke på den omstillelige udstødningsknap, før motoren startes.

De første kundeleveringer begynder fra januar 2023 – året, der markerer 75 år med Jaguar-sportsvogne – og er et afgørende øjeblik i mærkets historie, mens det stolt bevæger sig mod en fuldt elektrisk fremtid fra 2025.

Årgang 2024 af Jaguar F-TYPE-modeludvalget (afhængigt af marked) fremstilles på Castle Bromwich-fabrikken i Storbritannien og omfatter:

• F-TYPE R-Dynamic: Firecylindret med 300 hk; baghjulstræk
  • F-TYPE 75: V8 med 450 hk; baghjulstræk og firehjulstræk**
  • F-TYPE R 75: V8 med 575 hk; firehjulstræk

F-TYPENs firecylindrede motorer og V8-motorer fremstilles på Jaguar Land Rovers topmoderne motorproduktionscenter i Wolverhampton, Storbritannien.

*Alle emissions- og brændstoføkonomital er EU – WLTP (TEL) kombineret. De angivne værdier er resultatet af producentens officielle tests i henhold til EU-lovgivningen. Kun til sammenligning. De faktiske tal kan afvige herfra. CO2-værdier og tal for brændstoføkonomi kan variere afhængigt af faktorer såsom kørestil, miljøbetingelser, last, hjulmontering og monteret tilbehør.

** Afhænger af marked