Jaguar åbner unikt designcenter

Jaguar åbner unikt designcenter

Jaguar har netop åbnet verdens mest avancerede designcenter, og samler for første gang i mærkets 84- årige historie, hele designteamet et sted.

Jaguar har altid været kendt for sit design. Mest kendt er nok den bil som selveste Enzo Ferrari betegnede som verdens smukkeste bil – Jaguar E-Type.

Men Jaguar design er ikke kun noget fra fortiden – det er i den grad nutid, og Jaguars designere er i verdensklasse. Listen over prisbelønnede biler fra deres hånd er lang. Man kan nævne i flæng sportsvognen F-Type fra 2013, den store SUV Jaguar F-PACE, der i 2017 vandt titlen World Car Design of the Year ved New York Auto Show og sidst, men ikke mindst, Jaguar I-PACE, der har vundet mere end 60 internationale priser, og er indehaver af titlen som World Car Design of the Year 2019.

For at stå endnu stærkere rustet til fremtiden har Jaguar netop indviet verdens mest avancerede designcenter, der bringer omkring 500 designere sammen til en kreativ designprocess støttet af den mest avancerede teknologi i verden.

Designcentret består af seks afdelinger, der arbejder tæt sammen. Interiør design, eksteriør design, farver, materialer, digital visualisering og teknisk design.

Designerne kommer ikke alene fra hele verden, de er også rekrutteret med så forskellige baggrunde som mode, smykker, ure, sport og gaming. Alle har de adgang til banebrydende teknologi, herunder ikke færre end 20 specialudviklede maskiner, der kan modellere 1.1 skala biler i ler.

Sideløbende hermed har de adgang til den nyeste udvikling inden for virtual reality systemer. Alt sammen samlet i designstudiet, der er mere end 12.000 kvadratmeter stort.

Ved åbningen af designcentret forleden sagde Jaguars designchef Julian Thomson:

”Jaguar har en unik historie som et designbåret mærke, og design vil altid være en central del af vores DNA. De designværdier og den filosofi som blev skabt af Jaguars stifter Sir William Lyons forbliver den samme, og denne bygning gør os i stand til at designe de bedste biler til vores kunder - langt ind i fremtiden”

Det nye designcenter er en del af Gaydon faciliteten, der beskæftiger ikke færre end 13.000 ingeniører og designere, der sammen udvikler fremtidens Jaguar og Land Rover. I alt dækker arealet hvad der svarer til 480 fodboldbaner. Gaydon området var under 2. verdenskrig hjemsted for Royal Air Force bomb command og er udover Jaguar Land Rover også kendt for at huse British Motor Museum og Aston Martin fabrikken.

Sjællandsvej 1