Landechef Michael Lund kan allerede nu glæde sig over, at sidste års salgstal allerede er tangeret efter ni måneder. Og med nye modeller som blandt andet Jaguar E-PACE, åbner man op for helt nye kundegrupper.

Jaguar Land Rover vil tredoble salget i Skandinavien

Jaguar Land Rover har store ambitioner. Inden 2020 vil antallet af solgte Jaguar Land Rover i Skandinavien være tredoblet. Sådan lyder det fra den nye CEO i British Car Import Henrik Bang

Jaguar Land Rover er inde i en rivende international udvikling. Nye fabrikker skyder op, og modelprogrammet bliver mere og mere finmasket. Nogle modeller er allerede introduceret, mens andre er lige om hjørnet.

Globalt er ambitionerne om vækst høje, men de er bestemt ikke mindre i Skandinavien. Hos British Car Import, der importerer Jaguar Land Rover i Skandinavien, er målet at tredoble salget i Skandinavien inden 2020.

Mange nye modeller

CEO for British Car Import i Skandinavien Henrik Bang er sat til at effektuere den Skandinaviske plan om vækst og siger:

”Vi har grundlaget til og planerne for massiv vækst. På produktsiden har vi et line up, der bare bliver stærkere og stærkere. Jaguar F- PACE har allerede modtaget prisen “World Car of the Year 2017”, New Discovery blev afsløret i foråret, og Range Rover Velar er introduceret med talrige imponerende bilanmeldelser i halen. Jaguar XF Sportbrake rammer også både Danmark, Sverige og Norge om meget kort tid, og så er det jo lige om lidt, at Jaguars mindste SUV -E- PACE får premiere. Og mon ikke især nordmændene glæder sig til elbilen I–PACE? Knap 1000 pre- orders tager ikke fejl”, siger Henrik Bang, der dog ikke udelukkende hænger sin hat på, at det er antallet af nye modeller, der skal drive væksten

”Det er helt åbenlyst, at vi i takt med det øgede salg vil udvide antallet af Jaguar Land Rover forhandlere i alle tre lande. Med den plan, der er for vækst i salget, forventer jeg, at vi groft sagt fordobler antallet af forhandlere inden udgangen af 2020”, siger Henrik Bang.

Danmark i stærk vækst

Det kan godt være, at danskerne både spiller bedre damefodbold end nordmændene, og at danske Kevin Magnussen giver svenske Magnus Ericsson baghjul i Formel 1. Men når det kommer til salg af Jaguar Land Rover, så er Danmark lillebror i Skandinavien. Dog med den lille finesse, at Danmark er det eneste land i Skandinavien, hvor salget af Jaguar overgår salget af Land Rover

Sidste år blev der i alt solgt 371 Jaguar Land Rover i Danmark. Men også i Danmark er målet for de næste år ambitiøst, noget som landechef Michael Lund ikke ryster på hånden over.

” Vi har allerede nu et stærkt modelprogram, og det bliver bare bredere og stærkere. Og med det nuværende modelprogram har vi allerede efter ni måneder tangeret salget fra hele sidste år”, siger Michael Lund og fortsætter.

”Salget af både Jaguar og Land Rover i Danmark er steget langt mere end markedet generelt. Det er en stærk vækst vi er påbegyndt, og det er en vækst, der vil fortsætte med nye modeller til attraktive priser. Vi har netop offentliggjort prisen på den helt nye model E-PACE. Til 414.000 kroner, er det pludselig en bil som flere har råd til, og vi kommer i kontakt med en helt ny og yngre kundegruppe, som ikke traditionelt har overvejet Jaguar”, siger Michael Lund

Det er ikke kun den nye E-PACE, der prismæssigt har fået gavn af regeringens nye faldende afgifter. Jaguar XE falder til 449.000 kroner, og er pludselig et rigtig godt alternativ til et mere konventionelt bilvalg. Sidst, men ikke mindst, peger Michael Lund på den kommende stationcar Jaguar XF Sportbrake, der rammer lige ned i et segment med 2500 biler.

En anden årsag til den succes som Jaguar Land Rover oplever i Danmark er det som Michael Lund kalder ”make me feel special” følelsen.

”Jaguar er ikke nødvendigvis ”top of mind” hos kunderne endnu. Derfor har vi været opsøgende og innovative i vores tilgang til at skabe mere synlighed, og give kunderne en oplevelse af, at Jaguar er meget mere end blot en eksklusiv bil. Vi har eksempelvis tilbudt Land Rover Experience på Tirsbæk Gods, og vi har givet mulighed for 24 timers udlån af vores F- TYPE. Vi møder i det hele taget kunderne, der hvor de er, og vi indgår partnerskaber med andre eksklusive brands – eksempelvis denne sommer, hvor vi var på Ruths Hotel i Skagen med alle vores modeller, så kunderne kunne prøve vores biler, der hvor de var på ferie”, siger Michael Lund.

Med øget salg er det klart, at Danmark ganske som tilfældet er for de andre skandinaviske lande, skal udvide forhandlernettet, men hvordan og med hvor meget kan han endnu ikke sige.

”Det er klart, at vores nuværende forhandlere skal øge kapaciteten, men det er jo også hensigten at vi skal dække Danmark bredere end i dag, men hvor og hvornår - det er endnu for tidligt at løfte sløret for”, siger landechef i Danmark Michael Lund

Landechef Michael Lund kan allerede nu glæde sig over, at sidste års salgstal allerede er tangeret efter ni måneder. Og med nye modeller som blandt andet Jaguar E-PACE, åbner man op for helt nye kundegrupper.