Jaguar XE SV Project 8 sætter ny rekord

Jaguar XE SV Project 8 sætter ny rekord

Verdens hurtigste 4-dørs sedan er den fabelagtige Jaguar XE Project 8. Det er netop blevet bekræftet på WeatherTech Raceway i Californien. Og der er faktisk et eksemplar i Danmark

Der er kun bygget 300 af dem – og i sidste uge kom der et eksemplar til Danmark. Nærmere betegnet til Selected Car Group i Middelfart. Et selskab ejet af Torben Østergaard-Nielsen, som har købt en af de få Jaguar Project 8 der laves, til sin private bilsamling - Collected Cars.

Den holder nu side om side med en perlerække af andre Jaguar sportsvogne – blandt andet Jaguar Project 7 i Torben Østergaard-Nielsens private og svært imponerende bilsamling, der tæller flere hundrede helt fantastiske sportsvogne fra blandt andet Porsche, Ferrari og Marcedes. Men hvilken bil er det så, der rullede ind i samlingen i Middelfart i sidste uge?

Jaguar XE SV Project 8 er en rendyrket racerbil ombygget hos Jaguar Special Vehicle Operations i Coventry i England.

Bilen har en 5.0 liters V8 motor og yder 600 hk. Den spadserer fra 0-100 km/t på 3,7 sek. og toppen nås omkring 322 km/t . Sidste år slog den rekorden på Nürburgring med omgangstiden 7 minutter og 21,23 sek.

Nu har den så gjort det igen på den anden side af dammen – nærmere betegnet i Californien. På den 3.5 kilometer lange racerbane WeatherTech Raceway Laguna Seca, klokkede den 1 minut og 37,54 sek. Godt et sekund hurtigere, end den hidtidige rekordindehaver Cadillac CTS-V1, og betydelig hurtigere end de andre top fem biler, Alfa Romeo Quadrifoglio, BMW M5 og Mercedes AMG C63 S Sedan.

Prisen for dette fartbæst er 149.995 engelske pund – eller hvad der svarer til omkring 1.25 mio. danske kroner. Altså før dansk mons og eventuel registreringsafgift

Har du lyst til mere information om den heftige bil, kan du kigge her:

We employ almost 42,000 people globally and support around 240,000 more through our dealerships, suppliers and local businesses. Manufacturing is centred in the UK, with additional plants in China, Brazil, India and Slovakia.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2016 Jaguar Land Rover sold more than 583,000 vehicles in 136 countries, with more than 80 per cent of our vehicles produced in the UK being sold abroad.

Our innovation is continuous: we will spend more than £4 billion in the coming year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer ultra-clean petrol and diesel engines.